| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite i premie w bankach

Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite i premie w bankach

Kompleksowe badania wynagrodzeń w bankowości zostały wykonane już po raz dziewiąty przez firmę HRM partners. Na jakim poziomie utrzymują się wynagrodzenia zasadnicze, całkowite oraz premie w bankach?

Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite oraz premie w bankach

Firma HRM partners po raz dziewiąty dokonała kompleksowego badania wynagrodzeń w bankowości, zbierając dane, dotyczące nie tylko poziomów wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych ale także informacje odnośnie praktyk premiowania w bankach. Dlaczego porównywanie zakresu wynagrodzenia zmiennego i praktyk premiowania a nie tylko poziomów wynagrodzeń będzie miało coraz większe znaczenie?

Wzrost płac w sektorze bankowym pomimo kryzysu był nieco wyższy niż w innych branżach. Relatywnie niewiele spadły płace zmienne wypłacane w sprzedaży (przeciętnie 27% w 2013 roku w porównaniu do 29% w roku 2008). Wskazuje to, że banki bardzo dobrze potrafią sobie radzić z kryzysem i dostosowywać systemy wynagrodzeń do sytuacji w otoczeniu. W zależności od stanowiska, w porównaniu z rokiem 2012, największa zmiana wynagrodzeń dotyczyła menedżerów (mediana wzrostu stawki o 4,6%). W przypadku specjalistów i pracowników wsparcia zmiana ta wynosiła 3,4%. Biorąc pod uwagę piony działalności, wynagrodzenia najbardziej wzrosły w bankowości inwestycyjnej (4,2%) i centrali (4,1 %). 

Zobacz również serwis: Wynagrodzenia

Ale oczywiście zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko pieniądze…

Dlatego też, porównując się do rynku, warto brać pod uwagę nie tylko wielkości wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych, ale także poznawać praktyki premiowania na rynku bankowym i ich zróżnicowanie dla różnych grup stanowisk. Skonstruowanie konkurencyjnego pakietu wynagrodzeń będzie w coraz większym stopniu polegało na doborze różnorodnych narzędzi płacowych, benefitów i innych pozapłacowych elementów wynagrodzenia (podejście Total Rewards).

W konsekwencji zmian zachodzących nie tylko w branży, ale i na rynku pracy, szczególnie ważne będzie przyciągnięcie i utrzymanie odpowiednich pracowników, co wiąże się ze zmianą podejścia do motywowania – koniecznością odpowiedniej segmentacji pracowników (w myśl zasady „one size does not fit all”) oraz zaprojektowaniem takiego systemu i narzędzi motywowania, które będą uwzględniać specyficzne potrzeby zatrudnionych.

Według prognoz Konsultantów HRM partners, następujące czynniki będą w szczególnym stopniu wpływać na konieczność przeformułowania podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w bankowości oraz sposób konstruowania pakietów wynagrodzeń:

1. Koncentracja sektora bankowego – ma wpływ na strukturę i poziom zatrudnienia w bankowości: od połowy roku 2011 dynamika zatrudnienia w sektorze bankowym systematycznie maleje, natomiast ciągle rośnie dynamika osób zatrudnionych w centralach bankowych; wiąże się to z umiejętnym podejściem do derekrutacji, rozumianej nie tylko jako zwolnienia, ale także jako przemieszczenia pracowników w ramach organizacji. W procesie przekwalifikowania pracowników zasadne będzie zastosowanie form szkoleń odmiennych od tradycyjnych zajęć warsztatowo-wykładowych: on the job training (szkolenie na stanowisku pracy), job shadowing („podpatrywanie” pracy), czy wdrożenie programów mentoringowych.

Polecamy także: Wysokość i składniki minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mamiński & Wspólnicy sp.k.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK