| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite i premie w bankach

Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite i premie w bankach

Kompleksowe badania wynagrodzeń w bankowości zostały wykonane już po raz dziewiąty przez firmę HRM partners. Na jakim poziomie utrzymują się wynagrodzenia zasadnicze, całkowite oraz premie w bankach?

Wynagrodzenia zasadnicze, całkowite oraz premie w bankach

Firma HRM partners po raz dziewiąty dokonała kompleksowego badania wynagrodzeń w bankowości, zbierając dane, dotyczące nie tylko poziomów wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych ale także informacje odnośnie praktyk premiowania w bankach. Dlaczego porównywanie zakresu wynagrodzenia zmiennego i praktyk premiowania a nie tylko poziomów wynagrodzeń będzie miało coraz większe znaczenie?

Wzrost płac w sektorze bankowym pomimo kryzysu był nieco wyższy niż w innych branżach. Relatywnie niewiele spadły płace zmienne wypłacane w sprzedaży (przeciętnie 27% w 2013 roku w porównaniu do 29% w roku 2008). Wskazuje to, że banki bardzo dobrze potrafią sobie radzić z kryzysem i dostosowywać systemy wynagrodzeń do sytuacji w otoczeniu. W zależności od stanowiska, w porównaniu z rokiem 2012, największa zmiana wynagrodzeń dotyczyła menedżerów (mediana wzrostu stawki o 4,6%). W przypadku specjalistów i pracowników wsparcia zmiana ta wynosiła 3,4%. Biorąc pod uwagę piony działalności, wynagrodzenia najbardziej wzrosły w bankowości inwestycyjnej (4,2%) i centrali (4,1 %). 

Zobacz również serwis: Wynagrodzenia

Ale oczywiście zarządzanie zasobami ludzkimi to nie tylko pieniądze…

Dlatego też, porównując się do rynku, warto brać pod uwagę nie tylko wielkości wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych, ale także poznawać praktyki premiowania na rynku bankowym i ich zróżnicowanie dla różnych grup stanowisk. Skonstruowanie konkurencyjnego pakietu wynagrodzeń będzie w coraz większym stopniu polegało na doborze różnorodnych narzędzi płacowych, benefitów i innych pozapłacowych elementów wynagrodzenia (podejście Total Rewards).

W konsekwencji zmian zachodzących nie tylko w branży, ale i na rynku pracy, szczególnie ważne będzie przyciągnięcie i utrzymanie odpowiednich pracowników, co wiąże się ze zmianą podejścia do motywowania – koniecznością odpowiedniej segmentacji pracowników (w myśl zasady „one size does not fit all”) oraz zaprojektowaniem takiego systemu i narzędzi motywowania, które będą uwzględniać specyficzne potrzeby zatrudnionych.

Według prognoz Konsultantów HRM partners, następujące czynniki będą w szczególnym stopniu wpływać na konieczność przeformułowania podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi w bankowości oraz sposób konstruowania pakietów wynagrodzeń:

1. Koncentracja sektora bankowego – ma wpływ na strukturę i poziom zatrudnienia w bankowości: od połowy roku 2011 dynamika zatrudnienia w sektorze bankowym systematycznie maleje, natomiast ciągle rośnie dynamika osób zatrudnionych w centralach bankowych; wiąże się to z umiejętnym podejściem do derekrutacji, rozumianej nie tylko jako zwolnienia, ale także jako przemieszczenia pracowników w ramach organizacji. W procesie przekwalifikowania pracowników zasadne będzie zastosowanie form szkoleń odmiennych od tradycyjnych zajęć warsztatowo-wykładowych: on the job training (szkolenie na stanowisku pracy), job shadowing („podpatrywanie” pracy), czy wdrożenie programów mentoringowych.

Polecamy także: Wysokość i składniki minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »