| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > Czy można przesunąć termin wypłaty odprawy

Czy można przesunąć termin wypłaty odprawy

Zwalniamy pracownika z przyczyn ekonomicznych. Poprosił nas, by odprawę wypłacić mu w styczniu przyszłego roku (ze względu na sprawy podatkowe - pracownik jest już w trzecim progu podatkowym i zapłaciłby od niej 40% podatek). Czy możemy na prośbę pracownika nie wypłacić mu odprawy w terminie, w którym jest należna?

RADA

Odprawę pieniężną w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika należy wypłacić w dniu rozwiązania umowy. Tak więc, mimo prośby pracownika, odprawa nie może być wypłacona w terminie późniejszym.

UZASADNIENIE

W myśl obowiązujących przepisów prawa pracy odprawa pieniężna przysługuje pracownikowi w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia (lub tzw. zwolnienia indywidualnego), czyli z przyczyn leżących po stronie pracodawcy. Użyty w ustawie zwrot „w związku z rozwiązaniem stosunku pracy” oznacza, iż prawo do odprawy przysługuje pracownikowi w momencie faktycznego rozwiązania umowy o pracę, a nie np. w dacie przewidywanego zakończenia zastosowanego okresu wypowiedzenia.

W związku z powyższym, jeżeli przykładowo, po dokonaniu wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę nastąpi skrócenie okresu wypowiedzenia w drodze porozumienia stron, to pracownik nabędzie prawo do odprawy pieniężnej w dniu ustania stosunku pracy, na mocy tego porozumienia.

Jeżeli pracodawca po rozwiązaniu umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika nie wypłaca (nawet za zgodą czy na prośbę pracownika) przysługującej mu odprawy pieniężnej, pracownik nabywa prawo do odsetek ustawowych. Odsetki te przysługują mu od dnia następującego po dniu ustania stosunku pracy. Argumentem przemawiającym za niemożnością przeniesienia terminu wypłaty przysługującej odprawy pieniężnej, np. na następny rok kalendarzowy, są również regulacje prawa finansowego, w tym prawa podatkowego. Czynność prawna, na mocy której strony stosunku pracy ustalą inny termin wypłaty przysługującej pracownikowi odprawy pieniężnej w celu uniknięcia przez niego uiszczenia należnego podatku, powinna być potraktowana jako mająca na celu obejście obowiązujących przepisów prawa. Tak w doktrynie, jak i w orzecznictwie obowiązuje pogląd, zgodnie z którym wada oświadczenia woli polegająca na jego pozorności (np. w celu ominięcia prawa) powoduje bezwzględną nieważność czynności prawnej, w ramach której złożono to oświadczenie.

Ponadto w myśl art. 8 Kodeksu pracy, nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony. Czynność prawna dokonana z naruszeniem ww. zasad ogólnych jest nieważna.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria zajmuje się obsługą prawną firm i osób prywatnych, a w szczególności windykacją należności i dochodzeniem odszkodowań powypadkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »