| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Składniki wynagrodzenia > W jaki sposób ustalać premię w samorządzie

W jaki sposób ustalać premię w samorządzie

Obecne przepisy o pracownikach samorządowych umożliwiają wprowadzanie premii dla pracowników samorządowych. Jaką konstrukcję przykładowo może przybrać taka premia, abyśmy nie mówili o jej uznaniowości? Chcielibyśmy, aby świadczenie to mogło być otrzymywane niezależnie od dobrej woli kierownika jednostki, po spełnieniu założonych kryteriów. Czy obecnie w samorządzie można wprowadzić takie świadczenie?

RADA

Mogą Państwo wprowadzić taką premię. Prawo do takiej premii powinno zostać powiązane z wymiernymi kryteriami (np. z wynikami okresowej oceny pracowniczej), po spełnieniu których pracownik nabywa roszczenia o wypłatę tego świadczenia.

UZASADNIENIE

Wprowadzone od 1 stycznia 2009 r. zmiany do zasad regulowania wynagrodzeń pracowników samorządowych pozwalają w silniejszy niż do końca ubiegłego roku sposób powiązać wynagrodzenie pracownika nie tylko z zajmowanym stanowiskiem, lecz także m.in. z jakością wykonywanej pracy. Może temu służyć wprowadzenie do regulaminu wynagradzania zasad premiowania pracowników.

W regulaminie wynagradzania jednostki samorządowej pracodawca samorządowy może się zdecydować na określenie – poza regulacjami obligatoryjnymi – takich kwestii jak:

  • warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa,
  • warunki i sposób przyznawania dodatków wymienionych w przepisach ustawy (funkcyjny, specjalny) oraz innych dodatków.

Premia jest często mylona z nagrodą. Są to jednak świadczenia o całkowicie odmiennym charakterze. O ile nagroda ma charakter uznaniowy, o tyle premia jest ruchomą częścią wynagrodzenia (zmienną) należną pracownikowi z chwilą spełnienia wymiernych warunków. Prawo do niej powstaje w konsekwencji spełnienia określonych z góry, obiektywnych przesłanek.

Przy rozróżnieniu obu tych świadczeń nie ma znaczenia nadawana im nazwa, ale ich charakter. Uznaniowość w przyznawaniu danego świadczenia wskazuje, że mamy do czynienia faktycznie z nagrodą, nawet jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe nazywają ją premią. Natomiast wypłata świadczenia po spełnieniu przez pracownika obiektywnych kryteriów (osiągnięcie określonej wartości sprzedaży, zawarcie określonej liczby umów z kontrahentami itp.) decyduje o tym, że mamy tutaj do czynienia z premią.

W jednostkach samorządowych nie uzależnimy premii od wysokości przychodów pracodawcy, obrotu, poziomu sprzedaży itp. Jednak nie oznacza to, że nie możemy znaleźć obiektywnych kryteriów, po spełnieniu których świadczenie to może przysługiwać. Na przykład, prawo do premii w samorządzie może zostać połączone z okresową oceną obowiązkową wobec pracowników samorządowych. Osiągnięcie określonego poziomu oceny dawałoby pracownikowi prawo do otrzymania premii w określonej w regulaminie kwocie. Każdy pracownik samorządowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym, w tym na kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega okresowej ocenie. Ocena jest dokonywana periodycznie. Ustawa narzuciła maksymalne i minimalne wymiary przerw między ocenami – nie rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Wasilewski

Aplikant adwokacki w Izbie Warszawskiej. Absolwent Wydziału Prawa EWSPiA w Warszawie, uczelni afiliowanej przy instytucie nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk utworzonej we współpracy ze Zrzeszeniem Prawników Polskich oraz Międzynarodowym Instytutem Rozwoju Prawa w Rzymie.


Zostań ekspertem portalu Infor.pl »