| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Dodatek do wynagrodzenia przyznawany na pewien czas

Dodatek do wynagrodzenia przyznawany na pewien czas

Chcielibyśmy dodatkowo wynagrodzić pracowników zaangażowanych w sporządzenie bilansu. Planujemy przyznać tym pracownikom w regulaminie wynagradzania dodatek bilansowy do wynagrodzenia. Do dodatku mieliby jednak prawo tylko w tych miesiącach, w których sporządza się bilans. W naszej firmie jest to okres od stycznia do marca. Z początkiem kwietnia automatycznie traciliby prawo do dodatku i nie otrzymywaliby go do grudnia włącznie. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

RADA

Rozwiązanie proponowane przez Państwa jest zgodne z prawem. Nie ma przeszkód, aby dodatek do wynagrodzenia był przyznany tylko na pewien czas.

UZASADNIENIE

Pracodawca ma obowiązek co miesiąc wypłacać pracownikowi umówione wynagrodzenie, nie niższe jednak niż ustawowe minimum. Pracodawca, który nakłada na siebie obowiązek wypłacania dodatkowych składników wynagrodzenia (np. premii, dodatków), może dowolnie kształtować termin i częstotliwość ich wypłacania. Może także, tak jak Państwo chcą to uczynić, określić, że dany składnik będzie wypłacany tylko cyklicznie w niektórych miesiącach lub jednorazowo.

PRZYKŁAD

Pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi ustanowił w regulaminie wynagradzania zapis o prawie każdego pracownika do premii świątecznej w wysokości 600 zł. Premia jest wypłacana 2 razy w roku, najpóźniej 2 tygodnie przed Świętami Bożego Narodzenia i najpóźniej 2 tygodnie przed Świętami Wielkiej Nocy. Takie uregulowanie jest prawidłowe.

Dodatek przyznany tylko na kilka miesięcy w roku może zostać ustalony w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania albo między pracodawcą a danym pracownikiem w umowie o pracę.

Pracodawca może także przyznawać i przekazywać pracownikowi dodatkowe pieniądze w formie tzw. nagrody. Co do zasady, powinny być one przyznawane za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie wydajności oraz jakości pracy. W praktyce są przyznawane także w innych przypadkach, kiedy pracodawca chce wypłacić pracownikowi dodatkowe pieniądze jednorazowo, nie czyniąc z tego swojego obowiązku na przyszłość.

Pracodawcy chcąc wynagrodzić dodatkowe obowiązki księgowym i kontrolerom finansowym związane ze sporządzeniem bilansu często decydują się przyznać im dodatkowe składniki wynagrodzenia, np. jednorazową nagrodę, premię lub, jak w Państwa przypadku, dodatek do wynagrodzenia - tzw. dodatek bilansowy. Wypłata takich dodatkowych składników jest realizacją obowiązku pracodawcy, polegającego na wynagradzaniu pracowników z uwzględnieniem m.in. ilości świadczonej pracy (art. 78 § 1 Kodeksu pracy). Takie składniki wynagrodzenia nie mogą rekompensować pracy w godzinach nadliczbowych. Rekompensata ta może odbywać się tylko w sposób przewidziany w Kodeksie pracy (dodatek za godziny nadliczbowe lub czas wolny).

Dodatek bilansowy różni się od premii bilansowej tym, że już po każdym miesiącu pracy przy sporządzaniu bilansu pracownik otrzymuje dodatkowe pieniądze za pracę. W ten sposób większość pieniędzy szybciej trafia do pracownika. Jedynie ostatni dodatek w danym roku zostanie wypłacony pracownikowi w terminie zbliżonym do zwyczajowo przyjętego do wypłaty premii bilansowych (po zakończeniu bilansu).

Zarówno dodatek bilansowy, jak i premia są z zasady uregulowane w przepisach wewnątrzzakładowych lub w umowie o pracę, co różni je od nagród bilansowych. Uzależnienie wypłaty „bilansówek” - nagród od uznania pracodawcy powoduje, że pracownik nie może dochodzić ich wypłaty.

• art. 771, art. 772 § 2, art. 78, art. 105 Kodeksu pracy.

Arkadiusz Mika

specjalista w zakresie prawa pracy

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Spółki z Górnej Półki

Blog o spółce z o.o. i S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »