| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak pozbawić pracowników dodatkowych składników wynagrodzenia wynikających z regulaminu wynagradzania

Jak pozbawić pracowników dodatkowych składników wynagrodzenia wynikających z regulaminu wynagradzania

Niektórzy pracodawcy będący w trudnej sytuacji finansowej zamiast redukcji etatów mogą np. pozbawić pracowników dodatkowych składników wynagrodzenia wynikających z regulaminu wynagradzania. Takie zmiany należy wprowadzić przez zmianę regulaminu wynagradzania oraz dodatkowo przez zmianę umów o pracę w trybie wypowiedzenia zmieniającego albo za porozumieniem stron.

WAŻNE!

Jeżeli prawo pracownika do składnika wynagrodzenia, z którego pracodawca chce zrezygnować w regulaminie wynagradzania, powstanie w okresie wypowiedzenia, zatrudniający ma obowiązek jego wypłaty.

Pracowników chronionych można pozbawić prawa do dodatkowych świadczeń

Przy wprowadzaniu do regulaminu wynagradzania niekorzystnych zmian dla pracowników nie obowiązują przepisy ochronne ograniczające dopuszczalność wypowiadania im z tego powodu warunków pracy i płacy. Chodzi o pracowników, których stosunek pracy podlega szczególnej ochronie, m.in. kobiety w ciąży i w czasie urlopu macierzyńskiego czy pracowników w wieku przedemerytalnym. Jeżeli jednak działająca u pracodawcy organizacja związkowa podjęła się ochrony tych osób, pracodawca powinien skonsultować ze związkiem zamiar wręczenia wypowiedzenia zmieniającego tej grupie zatrudnionych. Podstawą zmiany warunków płacy m.in. tych osób jest zastosowanie nowych zasad wynagradzania wynikających ze zmiany regulaminu wynagradzania obejmującej wszystkich pracowników.

PRZYKŁAD

Prywatny pracodawca, u którego nie działa organizacja związkowa, chce pozbawić pracowników nagrody jubileuszowej zagwarantowanej w regulaminie wynagradzania. Ponieważ taka zmiana jest niekorzystna dla zatrudnionych, powstanie konieczność wręczenia im wypowiedzeń warunków płacy. Pracodawca chce wręczyć wypowiedzenia zmieniające m.in. pracownicom na urlopie macierzyńskim. Jako powód wypowiedzenia podał zmianę regulaminu wynagradzania. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Podstawa prawna:

  • art. 39, art. 42 § 1–3, art. 43, art. 772 § 1, § 4–6, art. 177 § 1, art. 24113 § 2 Kodeksu pracy,
  • art. 30 ust. 4–5 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 ze zm.),
  • załącznik nr 5 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62, poz. 286 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Małecka

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »