| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie obowiązki wiążą się z opłacaniem składki na ubezpieczenie na życie pracowników

Jakie obowiązki wiążą się z opłacaniem składki na ubezpieczenie na życie pracowników

Nasza firma prowadzi pracownicze ubezpieczenie grupowe na życie, w którego ramach dofinansowuje składkę pracownikom w wysokości 10 zł. Przedmiotowe dofinansowanie jest opodatkowane, nieodprowadzane są natomiast składki na ubezpieczenia społeczne. Czy dofinansowanie trzeba oskładkować? Jeżeli tak to, czy należy zrobić to wstecz i oskładkować wszystkie kwoty dofinansowań, czy też można rozpocząć odprowadzanie składek od najbliższego okresu naliczania wynagrodzeń i odprowadzania składek? – pyta Czytelniczka z Łodzi.

Tak, wartość opłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie na życie pracowników jest ich przychodem w miesiącu, w którym składki zostały opłacone przez pracodawcę, i w tej kwocie podlega oskładkowaniu oraz opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na to, że należności z tytułu opłacania składek na ubezpieczenia społeczne przedawniają się z upływem 10 lat od ich wymagalności, pracodawca powinien odprowadzić należne składki za cały okres.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

Natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku pracy uważa wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.).

Z przepisów tych wynika, że dofinansowanie przez pracodawcę składek na ubezpieczenie na życie pracownika stanowi przychód ze stosunku pracy i jako taki podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu. Przepisy prawa nie przewidują żadnych ulg w tym zakresie.

Zwolnione są jedynie składki opłacane przez pracodawców, którzy wykupili ubezpieczenie kapitałowe na życie (art. 93 § 7 k.p.). W takim przypadku zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 31 października 1995 r. (nr PO 5/1–0788–3656/95) składki nie są przychodem pracownika, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zakład pracy:

● jest właścicielem polisy,

● opłaca należne składki,

● jest jedynym uprawnionym do otrzymania całego świadczenia ubezpieczeniowego w razie śmierci pracownika.

W przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie ma miejsca, dlatego przychód pracownika z tego tytułu musi zostać również oskładkowany.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »