| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie obowiązki wiążą się z opłacaniem składki na ubezpieczenie na życie pracowników

Jakie obowiązki wiążą się z opłacaniem składki na ubezpieczenie na życie pracowników

Nasza firma prowadzi pracownicze ubezpieczenie grupowe na życie, w którego ramach dofinansowuje składkę pracownikom w wysokości 10 zł. Przedmiotowe dofinansowanie jest opodatkowane, nieodprowadzane są natomiast składki na ubezpieczenia społeczne. Czy dofinansowanie trzeba oskładkować? Jeżeli tak to, czy należy zrobić to wstecz i oskładkować wszystkie kwoty dofinansowań, czy też można rozpocząć odprowadzanie składek od najbliższego okresu naliczania wynagrodzeń i odprowadzania składek? – pyta Czytelniczka z Łodzi.

Tak, wartość opłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie na życie pracowników jest ich przychodem w miesiącu, w którym składki zostały opłacone przez pracodawcę, i w tej kwocie podlega oskładkowaniu oraz opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ze względu na to, że należności z tytułu opłacania składek na ubezpieczenia społeczne przedawniają się z upływem 10 lat od ich wymagalności, pracodawca powinien odprowadzić należne składki za cały okres.

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.).

Natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku pracy uważa wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.).

Z przepisów tych wynika, że dofinansowanie przez pracodawcę składek na ubezpieczenie na życie pracownika stanowi przychód ze stosunku pracy i jako taki podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu. Przepisy prawa nie przewidują żadnych ulg w tym zakresie.

Zwolnione są jedynie składki opłacane przez pracodawców, którzy wykupili ubezpieczenie kapitałowe na życie (art. 93 § 7 k.p.). W takim przypadku zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 31 października 1995 r. (nr PO 5/1–0788–3656/95) składki nie są przychodem pracownika, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli zakład pracy:

● jest właścicielem polisy,

● opłaca należne składki,

● jest jedynym uprawnionym do otrzymania całego świadczenia ubezpieczeniowego w razie śmierci pracownika.

W przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie ma miejsca, dlatego przychód pracownika z tego tytułu musi zostać również oskładkowany.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »