| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy niewypłacone wynagrodzenie chorobowe należy wykazać w świadectwie pracy

Czy niewypłacone wynagrodzenie chorobowe należy wykazać w świadectwie pracy

Firma zamierza zwolnić wszystkich pracowników. Pracownicy są zatrudnieni na podstawie umów terminowych. Dodatkowo, od kwietnia nie wypłaca wynagrodzeń ze względu na brak środków finansowych. Obecnie przygotowuje świadectwa pracy. W jaki sposób powinniśmy wypełnić odpowiednie punkty świadectwa pracy, jeżeli pracownicy przebywali na zwolnieniach chorobowych w kwietniu i w maju, i za czas niezdolności do pracy w tych miesiącach nie otrzymali wynagrodzenia chorobowego? Czy są to wciąż okresy nieskładkowe?

Powinni Państwo w ust. 4 pkt 4 świadectwa pracy wykazać tylko liczbę dni, za które pracownik faktycznie otrzymał wynagrodzenie chorobowe na podstawie art. 92 Kodeksu pracy. A zatem nie mogą Państwo w tej pozycji ujmować dni, za które pracownikowi przysługiwało wynagrodzenie chorobowe, ale nie zostało wypłacone. W ust. 4 pkt 10 świadectwa pracy w okresach nieskładkowych uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty również nie mogą Państwo wykazać okresów, za które pracownik nie otrzymał świadczenia chorobowego, gdyż do okresów nieskładkowych uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty można zaliczyć m.in. okresy faktycznego pobierania świadczenia chorobowego.

UZASADNIENIE

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy. Od 21 marca br. do terminowych umów o pracę zawartych od tej daty należy stosować nowe przepisy dotyczące wydawania świadectw pracy. Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów (art. 97 § 11 Kodeksu pracy).

Pracownik, który pozostaje w zatrudnieniu u danego pracodawcy, może jednak w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej terminowej umowy o pracę lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. Pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika w tej sprawie (art. 97 § 13 Kodeksu pracy).

WAŻNE!

Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »