| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Wypłata "trzynastki" po przejęciu zakładu pracy

Wypłata "trzynastki" po przejęciu zakładu pracy

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. przejęliśmy inny zakład pracy na podst. art. 231 k.p. W przejętym zakładzie regulamin wynagradzania przewiduje wypłatę dodatkowego wynagrodzenia rocznego na takich samych zasadach, jak w przypadku pracowników sfery budżetowej - inny jest jedynie termin wypłaty „trzynastki”. W naszej firmie nie wypłacamy tego świadczenia. Niektórzy z przejętych pracowników domagają się od nas przyznania i wypłaty „trzynastki”. Czy mamy obowiązek uwzględnić ich wnioski, jeżeli spełnili warunki do uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Czy w związku z taką wypłatą możemy domagać się od poprzedniego pracodawcy zwrotu połowy wypłaconej „trzynastki”?

Fakt, że w przejmowanej części zakładu pracy stosowano odpowiednie przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej oznacza, że muszą je Państwo respektować aż do czasu zmiany treści stosunku pracy. Potwierdził to Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z 4 kwietnia 2000 r. (III ZP 7/00, OSNP 2000/18/679), w której stwierdził, że „(...) uprawnienie pracowników jednostki sfery budżetowej do dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi element treści stosunków pracy pracowników zakładu pracy będącego taką jednostką przejętego w trybie art. 231 k.p. i wiąże nowego pracodawcę do czasu zmiany treści tego stosunku na podstawie porozumienia lub wypowiedzenia zmieniającego (...)”.

Jeżeli zatem treść stosunku pracy nie została zmieniona na mocy wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego warunki umowy o pracę, a pracownicy spełniają warunki uprawniające go do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, są Państwo zobowiązani takie wynagrodzenie naliczyć i wypłacić na zasadach określonych w regulaminie wynagradzania przejętego pracodawcy.

Treść porozumienia o przejęciu zakładu pracy rozstrzygnie natomiast o tym, czy będą Państwo uprawnieni do żądania od poprzedniego pracodawcy zwrotu kosztów poniesionych w związku z zaspokojeniem roszczeń pracowników. Jeśli porozumienie nie zostało zawarte, po zaspokojeniu roszczeń pracowników mają Państwo możliwość żądania od poprzedniego pracodawcy zapłaty połowy kwoty wyegzekwowanej przez pracownika objętego transferem, na podstawie art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego.

Podstawa prawna:

  • art. 1, art. 2 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.),
  • art. 231, art. 42, art. 772 Kodeksu pracy,
  • art. 366, art. 376 § 1 Kodeksu cywilnego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

DEFIDE Beata Naróg

Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »