| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy pracownikowi ukaranemu naganą przysługuje prawo do „trzynastki” w pełnej wysokości

Czy pracownikowi ukaranemu naganą przysługuje prawo do „trzynastki” w pełnej wysokości

Pracownik zatrudniony w samorządowej jednostce budżetowej otrzymał w 2010 r. karę nagany w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych. Czy mimo to przysługuje mu prawo do całości „trzynastki” za 2010 r.? Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć stosowne zapisy, które będą regulowały prawo pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sytuacji, gdy zostanie on ukarany karą dyscyplinarną w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych?

To, czy pracownik uzyska prawo do „trzynastki”, zależy od powodu, z jakiego została na niego nałożona kara nagany. Do regulaminu wynagradzania mogą Państwo wprowadzić jedynie zapisy dotyczące np. procedur pozwalających na prawidłowe ustalanie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego i jego wysokości. Przyjęte przez Państwa regulacje nie mogą być jednak sprzeczne z ustawą, a zatem nie mogą kształtować prawa pracownika do „trzynastki” w sposób ani mniej, ani bardziej korzystny.

UZASADNIENIE

Pracownikom zatrudnionym w samorządowej jednostce budżetowej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, na podstawie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej. W przypadku takich pracodawców kwestii tej nie regulują przepisy wewnętrzne, np. układy zbiorowe czy regulaminy wynagrodzeń, chyba że takie zapisy byłyby tożsame z zapisami ustawy. Wówczas nie ma przeszkód do stosowania przepisów ustawy o „trzynastkach” na podstawie aktów wewnątrzzakładowych. Należy przy tym pamiętać, że prawo do „trzynastki” jest określone ustawowo, dlatego jakiekolwiek regulacje, zarówno ograniczające, jak i rozszerzające to uprawnienie, musiałyby mieć rangę ustawową.

Pracownik sfery budżetowej nie nabywa prawa do wynagrodzenia rocznego w przypadku:

  • nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż 2 dni,
  • stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości,
  • wymierzenia pracownikowi kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby,
  • rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Powyższy katalog przyczyn (wymieniony przez ustawodawcę w art. 3 pkt 1–4 o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej) jest wyczerpujący. Przepisy wewnętrzne obowiązujące u pracodawcy nie mogą tej kwestii regulować w sposób mniej korzystny dla pracownika.

Regulacje wewnątrzzakładowe u pracodawców budżetowych nie mogą również przewidywać korzystniejszych zasad nabywania przez pracownika prawa do wynagrodzenia rocznego, niż wynika to z przepisów ustawy. Takie postępowanie mogłoby narazić jednostkę na sankcje za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

reklama

Autor:

ekspert ds. prawa pracy, wykładowca

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Patentowy.com

Kancelaria Prawa Własności Przemysłowej w Krakowie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »