| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy pracownikowi ukaranemu naganą przysługuje prawo do „trzynastki” w pełnej wysokości

Czy pracownikowi ukaranemu naganą przysługuje prawo do „trzynastki” w pełnej wysokości

Pracownik zatrudniony w samorządowej jednostce budżetowej otrzymał w 2010 r. karę nagany w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych. Czy mimo to przysługuje mu prawo do całości „trzynastki” za 2010 r.? Czy w regulaminie wynagradzania możemy zawrzeć stosowne zapisy, które będą regulowały prawo pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w sytuacji, gdy zostanie on ukarany karą dyscyplinarną w związku z ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych?

To, czy pracownik uzyska prawo do „trzynastki”, zależy od powodu, z jakiego została na niego nałożona kara nagany. Do regulaminu wynagradzania mogą Państwo wprowadzić jedynie zapisy dotyczące np. procedur pozwalających na prawidłowe ustalanie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego i jego wysokości. Przyjęte przez Państwa regulacje nie mogą być jednak sprzeczne z ustawą, a zatem nie mogą kształtować prawa pracownika do „trzynastki” w sposób ani mniej, ani bardziej korzystny.

UZASADNIENIE

Pracownikom zatrudnionym w samorządowej jednostce budżetowej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, na podstawie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej. W przypadku takich pracodawców kwestii tej nie regulują przepisy wewnętrzne, np. układy zbiorowe czy regulaminy wynagrodzeń, chyba że takie zapisy byłyby tożsame z zapisami ustawy. Wówczas nie ma przeszkód do stosowania przepisów ustawy o „trzynastkach” na podstawie aktów wewnątrzzakładowych. Należy przy tym pamiętać, że prawo do „trzynastki” jest określone ustawowo, dlatego jakiekolwiek regulacje, zarówno ograniczające, jak i rozszerzające to uprawnienie, musiałyby mieć rangę ustawową.

Pracownik sfery budżetowej nie nabywa prawa do wynagrodzenia rocznego w przypadku:

  • nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej dłużej niż 2 dni,
  • stawienia się do pracy lub przebywania w pracy w stanie nietrzeźwości,
  • wymierzenia pracownikowi kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy lub ze służby,
  • rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Powyższy katalog przyczyn (wymieniony przez ustawodawcę w art. 3 pkt 1–4 o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej) jest wyczerpujący. Przepisy wewnętrzne obowiązujące u pracodawcy nie mogą tej kwestii regulować w sposób mniej korzystny dla pracownika.

Regulacje wewnątrzzakładowe u pracodawców budżetowych nie mogą również przewidywać korzystniejszych zasad nabywania przez pracownika prawa do wynagrodzenia rocznego, niż wynika to z przepisów ustawy. Takie postępowanie mogłoby narazić jednostkę na sankcje za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bożena Radzikowska

Dyplomowany konsultant feng shui

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »