| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

W maju 2010 r. nasz pracownik nie przychodził do pracy przez kilka dni z powodu powodzi. Za ten miesiąc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie pomniejszone o czas tej nieobecności. Dowiedziałam się, że ustawa powodziowa, która weszła w życie 9 lipca 2010 r., nakazała wsteczną wypłatę wynagrodzenia za taką absencję. W jaki sposób ją obliczyć? Czy należą się pracownikowi odsetki? Jak wykazać taką nieobecność w raportach ZUS?

Postępowanie komplikuje się, gdy majowa przerwa w pracy z powodu powodzi przekraczała 10 dni.

PRZYKŁAD

Pracownik zatrudniony na pełny etat w podstawowym systemie czasu pracy był w maju 2010 r. nieobecny w pracy przez 11 dni z powodu powodzi. Otrzymuje wynagrodzenie w stałej stawce miesięcznej 3200 zł. Zakład wypłaca wynagrodzenia do 28. dnia miesiąca za bieżący miesiąc. Pracodawca uznał absencję za usprawiedliwioną, ale bezpłatną. W związku z tym wypłacił pracownikowi 28 maja 2010 r. wynagrodzenie za ten miesiąc odpowiednio pomniejszone z powodu „powodziowej” nieobecności – tj. w kwocie 1347,60 zł. Kwotę tę (tzw. wynagrodzenie częściowe) obliczył na podstawie § 12 rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy (...) w następujący sposób:

3200 zł : 152 godz. = 21,05 zł,

21,05 zł x 88 godz. = 1852,40 zł,

3200 zł – 1852,40 zł = 1347,60 zł.

Odpowiednia część minimalnego wynagrodzenia za 10 dni tej absencji wyniosła:

1317 zł : 152 godz. = 8,66 zł

8,66 zł x 80 godz. = 692,80 zł.

Pracownik otrzymał je dopiero 28 lipca 2010 r., czyli w najbliższym terminie wypłat po wejściu w życie ustawy powodziowej, łącznie z pełną pensją za ten miesiąc 3200 zł.

Za ostatni dzień nieobecności w pracy z powodu powodzi pracodawca nie płaci, ponieważ ustawa narzuca mu sfinansowanie jedynie wynagrodzenia za 10 dni takiej absencji.

Za maj 2010 r. pracodawca złożył za zatrudnionego raporty miesięczne:

ZUS RCA, wykazując w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 1347,60 zł,

ZUS RSA, wpisując m.in. kod świadczenia/przerwy 151 i okres 11-dniowy.

Za lipiec 2010 r. pracodawca musi natomiast za tę osobę przesłać raporty:

pierwszorazowy ZUS RCA z podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 3892,80 zł (3200 zł pensji za lipiec 2010 r. plus 692,80 zł wyrównania z tytułu majowej absencji),

Płatnik musi również skorygować raport ZUS RSA za maj 2010 r., wpisując m.in. kod świadczenia/przerwy 151 i okres 1-dniowy. Oczywiście oprócz tej korekty należy złożyć również w trybie korekty deklarację ZUS RCA za maj 2010 r.


Podstawa prawna

  • art. 8 ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835 ze zm.),
  • § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. Nr 60, poz. 281 ze zm.),
  • art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. Nr 200, poz. 1679 ze zm.),
  • § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 ze zm.),
  • § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS (Dz.U. Nr 78, poz. 465 ze zm.),
  • art. 455 i 481 Kodeksu cywilnego,
  • art. 300 Kodeksu pracy,
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 4 grudnia 2008 r. w sprawie określenia wysokości odsetek ustawowych (Dz.U. Nr 220, poz. 1434).
reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia49.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK