| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

W maju 2010 r. nasz pracownik nie przychodził do pracy przez kilka dni z powodu powodzi. Za ten miesiąc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie pomniejszone o czas tej nieobecności. Dowiedziałam się, że ustawa powodziowa, która weszła w życie 9 lipca 2010 r., nakazała wsteczną wypłatę wynagrodzenia za taką absencję. W jaki sposób ją obliczyć? Czy należą się pracownikowi odsetki? Jak wykazać taką nieobecność w raportach ZUS?

WAŻNE!

13 sierpnia 2010 r. weszła w życie ustawa, która zobowiązuje pracodawców do wypłaty wynagrodzenia za inne miesiące 2010 r., w których pracownik był nieobecny w pracy z powodu powodzi lub osunięć ziemi.

Jeśli firma nie wypłaci pracownikowi odpowiedniej części minimalnej płacy w tym terminie, ma on prawo zażądać odsetek za zwłokę (art. 455 i 481 Kodeksu cywilnego w związku z art. 300 Kodeksu pracy). Ustawowe odsetki za zwłokę wynoszą obecnie 13% rocznie. Konkretną kwotę odsetek ustalamy:

  • mnożąc kwotę wyrównania przez liczbę dni opóźnienia i przez stopę procentową odsetek,
  • dzieląc wynik przez liczbę dni roku kalendarzowego.

Gdy więc zakład wypłacił 263,36 zł wyrównania z tytułu majowej absencji „powodziowej” dopiero 8 dnia po terminie wypłaty pensji, odsetki wynoszą 0,66 zł [(263,36 zł x 7 dni opóźnienia x 13% odsetek) : 365 dni w roku].

Wynagrodzenie za okres nieobecności w pracy z powodu powodzi stanowi przychód w miesiącu jego wypłaty do rąk bądź na konto pracownika. Należy je więc wykazać jako podstawę wymiaru składek i podstawę opodatkowania w dokumentach za ten miesiąc, po zsumowaniu z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami ze stosunku pracy wypłaconymi w tym miesiącu. Nie ma przy tym znaczenia, że należą się one za wcześniejsze miesiące.

W związku z tym nie trzeba korygować imiennego raportu ZUS RCA złożonego za pracownika za miesiąc, kiedy przypadła „powodziowa” absencja. Koniecznie jest natomiast skorygowanie (a właściwie „wycofanie”) imiennego raportu miesięcznego ZUS RSA o przerwach w opłacaniu składek, w którym została wykazana nieobecność w pracy spowodowana tegorocznymi klęskami żywiołowymi. W momencie składania dokumentów ubezpieczeniowych za maj 2010 r. taka nieobecność była nieobecnością usprawiedliwioną niepłatną, którą należy wykazywać w ZUS RSA z kodem przerwy „151”. Od 9 lipca 2010 r. nieobecności te są płatne, więc nie powinny być wykazywane w ZUS RSA (pod warunkiem że nieobecność nie przekroczyła 10 dni). Aby wycofać raport ZUS RSA, w korekcie tego raportu należy podać m.in. liczbę dni zasiłkowych/wypłat 0, kod świadczenia/przerwy 151, okres taki sam jak w wycofywanym raporcie i kwotę 0,00.

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Kafliński

Radca prawny. Ekspert w zakresie prawa kapitałowego, funduszy inwestycyjnych oraz prawa korporacyjnego i cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »