| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

Jak rozliczyć zaległe wynagrodzenie za „powodziową” absencję w pracy

W maju 2010 r. nasz pracownik nie przychodził do pracy przez kilka dni z powodu powodzi. Za ten miesiąc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie pomniejszone o czas tej nieobecności. Dowiedziałam się, że ustawa powodziowa, która weszła w życie 9 lipca 2010 r., nakazała wsteczną wypłatę wynagrodzenia za taką absencję. W jaki sposób ją obliczyć? Czy należą się pracownikowi odsetki? Jak wykazać taką nieobecność w raportach ZUS?

WAŻNE!

13 sierpnia 2010 r. weszła w życie ustawa, która zobowiązuje pracodawców do wypłaty wynagrodzenia za inne miesiące 2010 r., w których pracownik był nieobecny w pracy z powodu powodzi lub osunięć ziemi.

Jeśli firma nie wypłaci pracownikowi odpowiedniej części minimalnej płacy w tym terminie, ma on prawo zażądać odsetek za zwłokę (art. 455 i 481 Kodeksu cywilnego w związku z art. 300 Kodeksu pracy). Ustawowe odsetki za zwłokę wynoszą obecnie 13% rocznie. Konkretną kwotę odsetek ustalamy:

  • mnożąc kwotę wyrównania przez liczbę dni opóźnienia i przez stopę procentową odsetek,
  • dzieląc wynik przez liczbę dni roku kalendarzowego.

Gdy więc zakład wypłacił 263,36 zł wyrównania z tytułu majowej absencji „powodziowej” dopiero 8 dnia po terminie wypłaty pensji, odsetki wynoszą 0,66 zł [(263,36 zł x 7 dni opóźnienia x 13% odsetek) : 365 dni w roku].

Wynagrodzenie za okres nieobecności w pracy z powodu powodzi stanowi przychód w miesiącu jego wypłaty do rąk bądź na konto pracownika. Należy je więc wykazać jako podstawę wymiaru składek i podstawę opodatkowania w dokumentach za ten miesiąc, po zsumowaniu z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami ze stosunku pracy wypłaconymi w tym miesiącu. Nie ma przy tym znaczenia, że należą się one za wcześniejsze miesiące.

W związku z tym nie trzeba korygować imiennego raportu ZUS RCA złożonego za pracownika za miesiąc, kiedy przypadła „powodziowa” absencja. Koniecznie jest natomiast skorygowanie (a właściwie „wycofanie”) imiennego raportu miesięcznego ZUS RSA o przerwach w opłacaniu składek, w którym została wykazana nieobecność w pracy spowodowana tegorocznymi klęskami żywiołowymi. W momencie składania dokumentów ubezpieczeniowych za maj 2010 r. taka nieobecność była nieobecnością usprawiedliwioną niepłatną, którą należy wykazywać w ZUS RSA z kodem przerwy „151”. Od 9 lipca 2010 r. nieobecności te są płatne, więc nie powinny być wykazywane w ZUS RSA (pod warunkiem że nieobecność nie przekroczyła 10 dni). Aby wycofać raport ZUS RSA, w korekcie tego raportu należy podać m.in. liczbę dni zasiłkowych/wypłat 0, kod świadczenia/przerwy 151, okres taki sam jak w wycofywanym raporcie i kwotę 0,00.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

StukPuk.pl

Jesteśmy grupą młodych ludzi zdrowo stukniętych na punkcie materiałów budowlanych, którzy pewnego dnia wpadli na pomysł, aby pasję i doświadczenie przekuć w sukces.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »