| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy pracownik, który otrzymał nienależne wynagrodzenie, jest zobowiązany do jego zwrotu

Czy pracownik, który otrzymał nienależne wynagrodzenie, jest zobowiązany do jego zwrotu

Pracownik, który nie przyczynił się w żaden sposób do wypłaty nienależnego wynagrodzenia za pracę, co do zasady nie musi liczyć się z obowiązkiem zwrotu tego typu płatności ze stosunku pracy. Bez znaczenia jest też fakt późniejszego poinformowania przez pracodawcę o nienależnej wypłacie (wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., I PK 31/10).

Iwona S. od listopada 1998 r. była zatrudniona w spółce E., najpierw na stanowisku konsultanta do spraw reklamy, a później, od sierpnia 2002 r. na stanowisku regionalnego kierownika sprzedaży.

Umowa o pracę Iwony S. przewidywała, że na jej miesięczne wynagrodzenie brutto składa się płaca zasadnicza i prowizja naliczana zgodnie z regulaminem wynagradzania prowizyjnego.

W lutym 2005 r. Iwona S. zawarła w imieniu powódki kontrakt z jednym z klientów spółki. Wartość kontraktu wyniosła 537 tys. zł. Kontrakt ten został w lutym wprowadzony do zainstalowanego systemu operacyjnego spółki E., jednak w następnym miesiącu w wyniku błędu rejestratora lub pomyłki systemowej programu wartość tego kontraktu uległa podwojeniu – wyniosła 1 mln 29 tys. zł. Od tej błędnej kwoty została naliczona 1% prowizja.

Błąd w naliczeniu i wypłacie prowizji został wykryty przez pracowników strony powodowej w lipcu 2005 r. W tym też miesiącu jedna z pracownic działu płac przekazała Iwonie S. telefonicznie informację, że w toku weryfikacji zapisów systemowych ustalono, iż prowizja została wypłacona omyłkowo i zaproponowała pozwanej jej spłatę na dogodnych warunkach. Następnego dnia przesłano jej mailem propozycję rozłożenia spłaty w 5 miesięcznych ratach. Iwona S. nie zgodziła się na potrącenie prowizji w tych terminach ani nie zwróciła jej w inny sposób.

Ostatecznie pismem z 19 marca 2008 r. pracodawca wezwał Iwonę S. do dobrowolnego zwrotu prowizji. Pracownica znów odmówiła i w tej sytuacji spółka E. skierowała do sądu pozew o zapłatę nienależnie wypłaconego wynagrodzenia.

Orzeczenie Sądu Najwyższego

Iwona S. początkowo przegrała proces zarówno w I, jak i w II instancji. Jednak Sąd Najwyższy uwzględniając jej skargę kasacyjną, nakazał ponowne rozpoznanie sprawy.

Zdaniem Sądu Najwyższego pracownik, który nie zawinił ani nie przyczynił się w żaden sposób do wypłaty nienależnego mu składnika wynagrodzenia za pracę, co do zasady nie musi liczyć się z obowiązkiem zwrotu tego typu płatności ze stosunku pracy, choćby nie były mu one należne. Pracownik ma bowiem prawo swobodnego dysponowania wypłaconym mu wynagrodzeniem za pracę, które z reguły pożytkuje na własne potrzeby w taki sposób, że nie jest już wzbogacony.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Twój StartUP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK