| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak obliczyć wynagrodzenie kierowcy za czas nieprowadzenia pojazdu podczas przejazdu „w załodze”

Jak obliczyć wynagrodzenie kierowcy za czas nieprowadzenia pojazdu podczas przejazdu „w załodze”

Zatrudniani przeze mnie kierowcy zaczną jeździć w trasy „w załodze” (po dwie lub więcej osób). Pracownicy ci – poza stałym wynagrodzeniem miesięcznym – otrzymują premie kwartalne uzależnione od wyników finansowych firmy oraz premie miesięczne związane z liczbą przejechanych w danym miesiącu kilometrów. W jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas spędzony w kabinie pojazdu przez kierowcę, który w danym okresie nie prowadzi samochodu (jest pasażerem)? Czy jest to zwykłe wynagrodzenie za pracę czy niższe?

Czas, kiedy kierowca jest pasażerem, jest wliczany do czasu dyżuru i wynagradzany co najmniej połową stawki za zwykły dyżur. Do wyliczenia należnej kwoty należy przyjąć stałe wynagrodzenie zasadnicze.

UZASADNIENIE

W stosunku do kierowców przepisy przewidują dwa rodzaje dyżurów. Pierwszy rodzaj dyżuru to typowy dyżur polegający na oczekiwaniu na konieczność wykonywania pracy oraz okresy zaliczane przez przepisy do czasu dyżuru (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o czasie pracy kierowców). Drugi rodzaj dyżuru obejmuje czas nieprowadzenia pojazdu przez kierowcę jadącego „w załodze” (art. 9 ust. 3 ustawy o czasie pracy kierowców).

Specyficzne dla kierowców jest to, że dyżurem jest czas nieprowadzenia pojazdu w sytuacji, gdy pojazd jest prowadzony na zmianę przez dwóch lub więcej kierowców (zmienników). W trakcie nieprowadzenia pojazdu kierowca pozostaje bowiem w dyspozycji pracodawcy przebywając w pojeździe.

Czas spędzony obok prowadzącego pojazd należy wliczać do dyżuru niezależnie od tego, czy jest to przewóz „w załodze” w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 561/2006. W rozumieniu tego rozporządzenia „kilkuosobowa załoga” oznacza sytuację, w której w pojeździe w celu jego prowadzenia przebywa co najmniej dwóch kierowców między dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku. Wystarczy, że przez pierwszą godzinę kilkuosobowej obsady pojazd prowadzi jeden kierowca, ale przez pozostałą część tego okresu obowiązkowa jest obecność drugiego kierowcy (lub kierowców). Niepełna obsada może występować tylko przez pierwszą godzinę prowadzenia pojazdu.

Za czas dyżuru, gdy pojazd jest prowadzony na zmianę z drugim kierowcą, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w przepisach o wynagradzaniu, obowiązujących u danego pracodawcy (regulamin wynagradzania, układ zbiorowy pracy). Nie może być ono niższe niż połowa wynagrodzenia za zwykły dyżur (art. 9 ust. 6 ustawy o czasie pracy kierowców). W praktyce zwykle wynagrodzenie za ten dyżur nie jest podwyższane – musimy zatem wyliczyć 50% wynagrodzenia za zwykły dyżur, ustalonego zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców.

Za czas zwykłego dyżuru kierowcy przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym długości dyżuru. W razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego przysługuje mu wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – w wysokości 60% wynagrodzenia (art. 9 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców).

reklama

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

RESET2 Sp. z o.o.

RESET2 Sp. z o.o. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »