| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jak obliczyć wynagrodzenie kierowcy za czas nieprowadzenia pojazdu podczas przejazdu „w załodze”

Jak obliczyć wynagrodzenie kierowcy za czas nieprowadzenia pojazdu podczas przejazdu „w załodze”

Zatrudniani przeze mnie kierowcy zaczną jeździć w trasy „w załodze” (po dwie lub więcej osób). Pracownicy ci – poza stałym wynagrodzeniem miesięcznym – otrzymują premie kwartalne uzależnione od wyników finansowych firmy oraz premie miesięczne związane z liczbą przejechanych w danym miesiącu kilometrów. W jaki sposób wyliczyć wynagrodzenie za czas spędzony w kabinie pojazdu przez kierowcę, który w danym okresie nie prowadzi samochodu (jest pasażerem)? Czy jest to zwykłe wynagrodzenie za pracę czy niższe?

W aktualnej linii orzecznictwa dosyć konsekwentnie wskazuje się, że w przypadku pracownika, który poza wynagrodzeniem zasadniczym otrzymuje inne składniki wynagrodzenia (premie, prowizje, dodatki itp.), do obliczenia m.in. wynagrodzenia za czas dyżuru należy przyjmować jedynie wynagrodzenie zasadnicze. W wyroku z 16 listopada 2000 r. (I PKN 455/00) Sąd Najwyższy stwierdził, że pojęcie „określone wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną” oznacza w zmienionych przepisach Kodeksu pracy godzinową lub miesięczną stawkę wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Taką wykładnię potwierdza również Sąd Najwyższy w wyroku z 3 kwietnia 2007 r. (II PZP 4/07 (OSNP 2007/21-22/307). Uzasadniając ten wyrok sąd stwierdził, że „wynagrodzenie zasadnicze jest jedynym koniecznym i występującym w każdym wynagrodzeniu za pracę ekwiwalentem świadczonej przez pracownika pracy. Jest ono główną częścią wynagrodzenia, ale może być też jego składnikiem wyłącznym. Wynagrodzenie zasadnicze najściślej łączy się z rodzajem wykonywanej pracy (tj. pracą określonego rodzaju lub na określonym stanowisku) stanowiąc bezpośrednią zapłatę za tę pracę i wymagane do jej wykonywania kwalifikacje. W odróżnieniu od wynagrodzenia zasadniczego, inne (dodatkowe) składniki wynagrodzenia nie wynikają z osobistego zaszeregowania pracownika określonego stawką godzinową lub miesięczną. Nie są one bezpośrednią zapłatą za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku i wymagane do jej wykonywania kwalifikacje, lecz przysługują pracownikowi po spełnieniu dodatkowych, wobec przesłanek uzyskania wynagrodzenia zasadniczego. Tytułem do nich są np. określone dodatkowe wyniki pracy (premie), wykonywanie pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia, zwiększona odpowiedzialność, przepracowanie określonego okresu czasu w danym zakładzie, szczególne kwalifikacje fachowe, szczególne doświadczenie bądź praktyka w danej dziedzinie, tytuł naukowy, znajomość języków obcych, praca w godzinach nadliczbowych, nocnych itd. Wynagrodzenie zasadnicze stanowi z reguły podstawę wyliczenia wysokości tych składników”.

PRZYKŁAD

Przejazd „w załodze” (tj. czas nieprowadzenia pojazdu pracownika, gdy pojazd jest prowadzony przez drugiego kierowcę) wystąpił w marcu 2010 r. Pracownikowi z tego tytułu wliczono łącznie 15 godzin do czasu dyżuru. Kierowca zarabia 2000 zł miesięcznie.

Krok 1. Obliczamy stawkę za jedną godzinę pracy w marcu:

w tym celu wynagrodzenie miesięczne dzielimy przez nominalny czas pracy w marcu, tj. 184 godziny:

2000 zł : 184 godziny = 10,87 zł.

Krok 2. Obliczamy stawkę za godzinę czasu wliczonego do dyżuru pracownika, gdy pojazd jest prowadzony przez drugiego kierowcę:

wynagrodzenie wyliczone za jedną godzinę „zwykłego” dyżuru mnożymy przez 50%:

10,87 zł x 50% = 5,44 zł.

Krok 3. Obliczamy wynagrodzenie za 15 godzin dyżuru:

5,44 zł x 15 godzin wliczonych do czasu dyżuru = 81,60 zł.

Wynagrodzenie za 15 godzin dyżuru kierowcy wyniesie 81,60 zł.

Podstawa prawna

  • art. 9 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 92, poz. 879 ze zm.),
  • art. 4 lit. o rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) Nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3820/85 (Dz.Urz. UE L 06.102.1).
reklama

Autor:

specjalista ds. zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »