| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie są skutki uchylenia przepisów o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń

Jakie są skutki uchylenia przepisów o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń

Od 1 stycznia 2010 r. nastąpiła zmiana w zakresie kształtowania wysokości przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Obecnie wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy (zakładowa organizacja związkowa i pracodawca).

Powyższe zmiany zostały wprowadzone ustawą z 19 listopada 2009 r. o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustawa ta stanowi realizację działań, które są zawarte w pakiecie antykryzysowym.

Negocjowanie wynagrodzeń przed uchyleniem ustawy

Dotychczas, zgodnie z uchyloną ustawą o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń..., przepisy prawa regulowały mechanizm negocjacji w sprawie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Mechanizm ten miał zastosowanie do podmiotów gospodarki narodowej prowadzących działalność gospodarczą, w tym również jednostek organizacyjnych działających na podstawie prawa bankowego, prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, a także samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających powyżej 50 osób.

Przepisy upoważniały Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodarczych do uzgodnienia i ustalenia wskaźników wzrostu przeciętnych wynagrodzeń zaliczanych w ciężar kosztów przedsiębiorców. Corocznie do 15 czerwca Rada Ministrów przedstawiała Trójstronnej Komisji informację o prognozowanej wielkości maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (art. 3 ust. 1 uchylonej ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń...). Następnie Komisja, na podstawie otrzymanych informacji, określała w drodze uchwały maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (jeżeli Trójstronna Komisja nie wywiązała się z obowiązków w terminie, wskaźnik ten określała Rada Ministrów). Maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ustalony przez Radę Ministrów na 2009 r. wynosił 8%.

Jeśli ustalony wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia został przekroczony w przedsiębiorstwie państwowym, w związku z czym nastąpiło pogorszenie jego sytuacji finansowej, organ założycielski mógł odwołać dyrektora lub rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem (uchylony art. 37a ust. 1 pkt 4 i art. 45c ust. 1 pkt 4 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych).

Skutki uchylenia ustawy

Od 1 stycznia 2010 r. wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy. Zatem wysokość przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie ma ustalać zakładowa organizacja związkowa i pracodawca (a nie jak dotąd Komisja Trójstronna czy Rada Ministrów). Pozwoli to przedsiębiorcom swobodnie kształtować politykę płacową, z uwzględnieniem realnych możliwości finansowych firmy.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Małecka

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK