| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie są skutki uchylenia przepisów o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń

Jakie są skutki uchylenia przepisów o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń

Od 1 stycznia 2010 r. nastąpiła zmiana w zakresie kształtowania wysokości przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie. Obecnie wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy (zakładowa organizacja związkowa i pracodawca).

Powyższe zmiany zostały wprowadzone ustawą z 19 listopada 2009 r. o uchyleniu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustawa ta stanowi realizację działań, które są zawarte w pakiecie antykryzysowym.

Negocjowanie wynagrodzeń przed uchyleniem ustawy

Dotychczas, zgodnie z uchyloną ustawą o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń..., przepisy prawa regulowały mechanizm negocjacji w sprawie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców. Mechanizm ten miał zastosowanie do podmiotów gospodarki narodowej prowadzących działalność gospodarczą, w tym również jednostek organizacyjnych działających na podstawie prawa bankowego, prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, a także samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej zatrudniających powyżej 50 osób.

Przepisy upoważniały Trójstronną Komisję do Spraw Społeczno-Gospodarczych do uzgodnienia i ustalenia wskaźników wzrostu przeciętnych wynagrodzeń zaliczanych w ciężar kosztów przedsiębiorców. Corocznie do 15 czerwca Rada Ministrów przedstawiała Trójstronnej Komisji informację o prognozowanej wielkości maksymalnego rocznego wskaźnika przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (art. 3 ust. 1 uchylonej ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń...). Następnie Komisja, na podstawie otrzymanych informacji, określała w drodze uchwały maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (jeżeli Trójstronna Komisja nie wywiązała się z obowiązków w terminie, wskaźnik ten określała Rada Ministrów). Maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ustalony przez Radę Ministrów na 2009 r. wynosił 8%.

Jeśli ustalony wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia został przekroczony w przedsiębiorstwie państwowym, w związku z czym nastąpiło pogorszenie jego sytuacji finansowej, organ założycielski mógł odwołać dyrektora lub rozwiązać ze skutkiem natychmiastowym umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem (uchylony art. 37a ust. 1 pkt 4 i art. 45c ust. 1 pkt 4 ustawy o przedsiębiorstwach państwowych).

Skutki uchylenia ustawy

Od 1 stycznia 2010 r. wysokość przyrostu wynagrodzeń ustalają strony uprawnione do zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy. Zatem wysokość przyrostu wynagrodzeń w przedsiębiorstwie ma ustalać zakładowa organizacja związkowa i pracodawca (a nie jak dotąd Komisja Trójstronna czy Rada Ministrów). Pozwoli to przedsiębiorcom swobodnie kształtować politykę płacową, z uwzględnieniem realnych możliwości finansowych firmy.

Autor:

prawnik, specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »