| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Czy pracownik, który nie otrzymał minimum wynagrodzenia zasadniczego przysługującego pracownikom samorządowym, ma prawo do wyrównania

Czy pracownik, który nie otrzymał minimum wynagrodzenia zasadniczego przysługującego pracownikom samorządowym, ma prawo do wyrównania

W naszym zakładzie obowiązuje regulamin wynagradzania utworzony na podstawie ustawy o wynagradzaniu pracowników samorządowych. Jednak pracodawca nie dostosował przepisów regulaminu do rozporządzenia z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. W okresie od 1 kwietnia 2009 r. do 25 października 2009 r. przepisy regulaminu wynagradzania były sprzeczne z przepisami tego rozporządzenia. Niektórzy pracownicy nie otrzymywali w tym czasie minimum wynagrodzenia zasadniczego i dodatków określonych w tym rozporządzeniu. Czy w tej sytuacji pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzeń z wyrównaniami i za jaki okres?

PROBLEM

RADA

Pracownicy mają prawo do wyrównania wynagrodzeń do najniższych kwot przyporządkowanych do zajmowanych przez nich stanowisk określonych w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Wyrównanie dotyczy okresu od 1 kwietnia do 25 października br., czyli do dnia, w którym zmianie uległ regulamin wynagradzania.

UZASADNIENIE

Obecnie to pracodawca samorządowy tworzy system wynagradzania w jednostce, gdyż przepisy powszechne (ustawa i rozporządzenie płacowe) nie zawierają w tym zakresie wyczerpującego katalogu świadczeń. Jednostki samorządowe miały 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o pracownikach samorządowych na dostosowanie swoich statutów oraz regulaminów do zmian wynikających z tej ustawy. Powinny to zrobić do 2 lipca 2009 r.

Przepisy rozporządzenia dotyczącego wynagradzania w samorządzie regulują minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Rozporządzenie to weszło w życie 1 kwietnia br.

Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych. W miejsce takich zapisów powinniśmy odpowiednio stosować korzystniejsze postanowienia wynikające z ustaw i rozporządzeń.

W Państwa jednostce od dnia wejścia w życie rozporządzenia płacowego do 25 października br. niektórzy pracownicy otrzymywali wynagrodzenie niższe niż wynikające z przepisów tego rozporządzenia. Ich warunki zatrudnienia były zatem mniej korzystne niż te, które wprowadził prawodawca.

Ponadto należy rozważyć zapis w ustawie o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym jednostki w ciągu 6 miesięcy miały dostosować swoje regulaminy do wprowadzonych w niej zmian. Zapis ten dotyczy nie tyle wysokości stawek wynagrodzenia (których nie reguluje ustawa), ile – w zakresie wynagradzania – wprowadzonych przez nią nowych reguł. Minimalne wysokości wynagrodzenia obowiązują od 1 kwietnia 2009 r.

Wcześniejsze przepisy wykonawcze obowiązywały do dnia wejścia w życie obecnie obowiązującego rozporządzenia regulującego kwestie płac w samorządzie. Można zakładać, że wynagrodzenia pracowników w Państwa zakładzie były zgodne z wcześniejszymi tabelami wynagradzania. Zatem nowe wysokości najniższego uposażenia zasadniczego obowiązują od 1 kwietnia br. Od tego dnia pracownikowi przysługuje wyrównanie wynagrodzenia do kwot wynikających z przepisów powszechnych.

● art. 36, art. 39, art. 58, art. 59 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458),

● art. 9 Kodeksu pracy,

● rozporządzenie z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU nr 50, poz. 398).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

PrawoSocjalne.pl

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »