| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie koszty należy zwrócić pracownikowi za odwołanie go z urlopu

Jakie koszty należy zwrócić pracownikowi za odwołanie go z urlopu

Jeden z naszych pracowników 6 sierpnia 2009 r. wyjechał nad morze na 21-dniowy urlop wypoczynkowy. Niestety, 3 dni po tej dacie, z uwagi na niespodziewaną absencję chorobową zastępującej go osoby, grożącą wstrzymaniem procesu produkcyjnego, zostaliśmy zmuszeni odwołać go z tego urlopu. Jakie w związku z tym koszty powinniśmy mu zwrócić? Jeśli pracownik miałby później możliwość kontynuowania przerwanego urlopu, to czy jesteśmy zobowiązani do zrekompensowania mu kosztu ponownego dojazdu do miejscowości, w której ma wykupione wczasy?

Pracownik, którego z ważnych i uzasadnionych powodów odwołano z urlopu wypoczynkowego, jest uprawniony do otrzymania zwrotu poniesionych kosztów bezpośrednio związanych z takim odwołaniem (np. dokonanych opłat za pobyt w hotelu). Jeśli pracownik, którego nieoczekiwanie wezwano do powrotu do pracy, miałby później możliwość kontynuowania przerwanego urlopu, wówczas pracodawca jest zobowiązany do zrekompensowania mu kosztów ponownego dojazdu do miejscowości, w której wypoczywał w momencie uzyskania informacji o konieczności stawienia się w zakładzie.

UZASADNIENIE

Odpowiednio wcześniej sporządzony plan urlopów, a nawet uzyskanie zgody pracodawcy na wypoczynek oraz wykupienie wczasów nie musi oznaczać, że pracownik wyjedzie na urlop w ustalonym odpowiednio wcześniej terminie lub skorzysta ze wszystkich zaplanowanych dni urlopowych. Pracownik może zostać odwołany z urlopu wypoczynkowego wówczas, gdy:

  • zachodzą okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu,
  • obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna.

Przesłanki te zostaną spełnione, kiedy będziemy mieli do czynienia np. z awarią urządzenia niezbędnego do zapewnienia ciągłości produkcji, chorobą osoby zastępującej pracownika, kontrolą zewnętrzną, ważnym spotkaniem z klientem, które wcześniej nie było zaplanowane, koniecznością uczestniczenia w nieprzewidzianych wcześniej negocjacjach.

Pracodawca, który podejmuje decyzję o odwołaniu pracownika z urlopu wypoczynkowego, musi liczyć się z koniecznością zwrotu wydatków w kwocie faktycznie poniesionej przez podwładnego w związku z urlopem. Mimo że przepisy prawa nie wskazują dokładnie, jakiego rodzaju mają to być koszty, nie ma wątpliwości, że muszą one pozostawać w bezpośrednim związku z odwołaniem.

Za uzasadnione uznaje się, że pracodawca powinien oddać pracownikowi w szczególności koszty poniesione na:

  • niepodlegającą zwrotowi zapłatę za niewykorzystany w związku z wezwaniem do powrotu do pracy pobyt w ośrodku wczasowym, w sanatorium, na kwaterze prywatnej, w hotelu,
  • wykupione posiłki, które na skutek przedwczesnego zakończenia wypoczynku nie zostaną skonsumowane,
  • zakupione wycieczki fakultatywne, z których pracownik nie skorzystał i za które nie zwrócono mu pieniędzy,
  • podróż powrotną z miejsca pobytu w okresie urlopu do miejsca pracy (bez względu na rodzaj środka lokomocji) w wysokości udokumentowanej przez pracownika, np.: biletami kolejowymi, lotniczymi, fakturami za paliwo.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Adamska

Specjalista ds. Public Relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK