| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Rozliczanie wynagrodzeń > Jakie wynagrodzenie powinien otrzymać pracownik, który z powodu powodzi nie przyszedł do pracy

Jakie wynagrodzenie powinien otrzymać pracownik, który z powodu powodzi nie przyszedł do pracy

Nasz pracownik z powodu lipcowej powodzi nie dotarł do pracy i był nieobecny cały dzień. Czy powinniśmy za ten dzień wypłacić mu wynagrodzenie? Czy taka nieobecność może być uznana za usprawiedliwioną? Pracownik zatrudniony jest na pełny etat, pracuje 5 dni w tygodniu po 8 godzin z miesięcznym wynagrodzeniem zasadniczym 2000 zł.

Nieobecność pracownika z powodu trudności z dotarciem do pracy w wyniku powodzi należy uznać za usprawiedliwioną. Za dzień, w którym nie świadczył on pracy, nie należy się jednak wynagrodzenie, chyba że wewnętrzne przepisy funkcjonujące w Państwa firmie stanowią inaczej. Pracownik powinien otrzymać za lipiec br. wynagrodzenie zasadnicze w wysokości brutto 1913,04 zł (do wypłaty – 1399,19 zł). Szczegółowe wyliczenie tego wynagrodzenia przedstawiono w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Powódź jest zdarzeniem, na które pracownik nie ma wpływu, którego nie może przewidzieć ani mu zapobiec. Jeżeli z powodu powodzi pracownik nie stawi się do pracy, jego nieobecność należy uznać za usprawiedliwioną. W przeciwnym razie byłoby to niezgodne z zasadami współżycia społecznego. Nie można wymagać od pracownika, aby stawił się do pracy w sytuacji, gdy jest to niemożliwe przy dochowaniu należytej staranności. Za czas nieobecności z powodu powodzi pracownik nie zachowuje jednak prawa do wynagrodzenia.

WAŻNE!

Za czas nieświadczenia pracy z powodu powodzi pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia.

Pracownikowi należy się wynagrodzenie za pracę wykonaną (art. 80 Kodeksu pracy). Odstępstwem od tej zasady są przepisy szczególne, które wymieniają przypadki, gdy pracownikowi należy wypłacić wynagrodzenie mimo jego nieobecności w pracy (np. § 9 rozporządzenia w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy...). Wśród tych zdarzeń nie wymieniono jednak siły wyższej, w tym powodzi, dlatego należy zastosować ogólne zasady prawa pracy.

Sejm ma uprawnienia do tego, by w sytuacjach wyjątkowych przyjąć ustawę specjalną, która określa świadczenia przysługujące osobom nieobecnym w pracy z powodu powodzi. W ustawie tej pracodawca może zostać zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia za czas nieobecności pracownika w pracy z tego właśnie powodu. Jednak w tym roku Sejm nie uchwalił takiej ustawy.

Brak zapisu takiej sytuacji w przepisach powszechnie obowiązujących nie znaczy, że nie mogą one zostać uregulowane w aktach wewnętrznych pracodawcy, np. w regulaminie wynagradzania. Jeżeli regulamin lub sama umowa o pracę przewidują wypłatę wynagrodzenia pracownikowi, który nie stawił się do pracy wskutek działania siły wyższej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia, to mają one pierwszeństwo (jako korzystniejsze) przed zasadą Kodeksu pracy, że pracownikowi należy się wynagrodzenie za wykonaną pracę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Cymcyk

Menedżer Komunikacji Inwestycyjnej ING TFI S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »