| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Czym różni się podróż służbowa od delegowania pracownika?

Czym różni się podróż służbowa od delegowania pracownika?

Miejsce wykonywania pracy należy wskazać w umowie o pracę. Przy czym, poza tzw. pracownikami mobilnymi, którzy pracę świadczą na wyznaczonym obszarze geograficznym, miejsce pracy określa się najczęściej punktowo poprzez wskazanie siedziby pracodawcy. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy pracownik wykonuje swoje obowiązki w innym miejscu. Jeśli pracownik świadczy pracę za granicą, w jednym z krajów Unii Europejskiej, pojawia się pytanie, czy takie wykonywanie obowiązków za granicą odbywa się w ramach zagranicznej podróży służbowej, czy może stanowi delegowanie celem świadczenia usług.

Znaczenie prawidłowego rozróżnienia zagranicznej podróży służbowej od delegowania

Podsumowując powyższe, należy wskazać, że delegowanie stanowi czasową zmianę miejsca wykonywania pracy. Pomiędzy pracodawcą a pracownikiem delegowanym zawierana jest odrębna umowa określająca nowe miejsce wykonywania pracy na czas delegowania. W przypadku podróży służbowej pracownik jest do niej zobligowany na podstawie polecenia służbowego, które ma charakter wiążący – w przypadku więc podróży służbowej nie dochodzi do zmiany umowy o pracę. Należy pamiętać, że delegowanie cechuje się wykonywaniem zwykłych, powtarzalnych zadań przez dłuższy czas, podczas gdy podróż służbowa ma charakter incydentalny i co do zasady powinna mieć na celu wykonanie konkretnego zadania.

Aby określić, czy dane wykonywania obowiązków służbowych za granicą stanowi podróż służbową czy delegowanie, należy ocenić poszczególne elementy konkretnego stanu faktycznego. Należy pamiętać, że w przypadku podróży służbowej pracownikowi przysługują diety oraz inne świadczenia, których wysokość określona jest co do zasady w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Jeśli pracodawcy ze sfery prywatnej zdecydują się na odmienne uregulowanie tej kwestii, mogą tego dokonać w wewnętrznych źródłach prawa pracy (układy zbiorowe pracy lub regulamin wynagradzania), z tym zastrzeżeniem, że kwoty te nie mogą być niższe niż te wskazane w rozporządzeniu.

W przypadku delegowania, pracownikowi nie przysługują żadne dodatkowe należności, pracodawca może jednak wypłacić dodatek za rozłąkę i w niektórych sytuacjach zwrócić koszty związane z zakwaterowaniem. Bardzo ważnym aspektem odróżniania ww. instytucji jest fakt, że pracodawca, ustalając pracownikowi miejsce wykonywania pracy poza granicami Polski, w zakresie wynagradzania powinien stosować do niego przepisy kraju, w którym praca będzie świadczona. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy przepisy kraju wykonywania pracy są mniej korzystne niż minimalne warunki płacowe obowiązujące w Polsce.

Zarówno w przypadku podróży służbowej i delegowania należy pamiętać o konieczności stosowania przepisów wspólnotowych w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, które są zawierane z poszczególnymi państwami.

Jak odróżnić podróż służbową od delegowania?

Autor: Joanna Wymiatał

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »