| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Nowe zasady rozliczania podróży służbowych

Nowe zasady rozliczania podróży służbowych

29 stycznia 2013 r. zostało podpisane nowe rozporządzenie regulujące zasady rozliczania diet przysługujących pracownikom sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych. Przepisy w nim zawarte zmieniają m.in. wysokość diet z tytułu podróży służbowej.

Nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej – zwane dalej nowym rozporządzeniem – zacznie obowiązywać 1 marca 2013 r. Do tej pory przy rozliczaniu podróży służbowych obowiązują dotychczasowe rozporządzenia. Nowe rozporządzenie określa należności przysługujące pracownikom sfery budżetowej z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę.

Dotychczasowe zasady

Obecnie problematykę należności za podróże służbowe odbywane przez pracowników sfery budżetowej regulują dwa rozporządzenia wydane przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej na podstawie art. 775 § 2 k.p.

Od 1 stycznia 2003 r. w tym zakresie obowiązują rozporządzenia:

  • z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990, ost. zm. DzU z 2006 r. nr 227, poz. 1661) oraz
  • z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (DzU nr 236, poz. 1991, ost. zm. DzU z 2005 r. nr 186, poz. 1555).

Oba ww. rozporządzenia utracą moc obowiązującą 28 lutego 2013 r.

Uregulowania zawarte w powyższych rozporządzeniach dotyczą zwrotu należności za podróże służbowe nie tylko pracowników sfery budżetowej (państwowej i samorządowej), ale i pracowników zatrudnionych u innych pracodawców, żołnierzy i funkcjonariuszy oraz zwrotu kosztów podróży osób niebędących pracownikami.

Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą ustalać we własnym zakresie warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju i poza jego granicami (art. 775 § 3–4 k.p.). Jednak obowiązujące u danego pracodawcy zakładowe regulacje nie mogą ustalać diety w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika sfery budżetowej. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawiera postanowień, o których mowa wyżej, pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów ww. rozporządzeń (art. 775 § 5 k.p.) – zasady te nie ulegną zmianie po wejściu w życie nowego rozporządzenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »