| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Określenie kraju docelowego podróży służbowej

Określenie kraju docelowego podróży służbowej

Jesteśmy firmą transportową i wykonujemy usługi transportowe na terenie UE oraz poza nią. Jak rozliczyć delegację pracownika, gdy: otrzymuje zlecenie na przewóz towarów na trasie Polska – Norwegia (transport planowany z docelowym miejscem w Norwegii), a jednocześnie po rozładowaniu w Norwegii otrzymuje kolejne zlecenie na przewóz towarów na trasie Norwegia – Francja i po rozładowaniu kolejne na trasie Francja – Holandia, i powrót do Polski? W jakiej walucie wyliczyć delegację? Jaki kraj uznać za docelowy, w przypadku gdy w momencie rozpoczęcia delegacji nie było wiadomo o dwóch kolejnych zleceniach?

RADA
Za kraj docelowy podróży służbowej należy uznać ten, w którym pracownik realizuje polecone mu zadanie służbowe. W sytuacji wskazanej w pytaniu krajów docelowych będzie więcej (Norwegia, Francja, Holandia). Dieta powinna być ustalona w wysokości i walucie obowiązującej dla każdego z krajów docelowych.

UZASADNIENIE
Regulacja prawna podróży służbowych jest bardzo ułomna. Wynika to z faktu, że nie odnosi się ona do wielu praktycznych zagadnień. W efekcie odpowiedzią na pojawiające się wątpliwości jest występowanie rozbieżnych, a czasami wręcz wzajemnie wykluczających się interpretacji urzędowych. Wskazuje to jednak, iż poszukiwanie możliwych rozwiązań może następować wyłącznie w oparciu o kryterium logiki i zdrowego rozsądku.

Odnosząc się do pytania Czytelnika, należy zwrócić uwagę, że w zakresie odbywania podróży służbowych przez kierowców organy podatkowe nadal nie zajmują jednolitego stanowiska.

Niemniej jednak zdaje się dominować wśród nich pogląd, że w przypadku pracownika zatrudnionego w charakterze kierowcy nie może być mowy o podróży służbowej (np. pismo IS w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu z 29 sierpnia 2006 r., sygn. PDF/E/4117-1-96/06, pismo IS w Poznaniu z 31 maja 2006 r., nr BD-F/415-5/06/Z). W konsekwencji pracownikowi zatrudnionemu jako kierowca nie przysługuje dieta.

Podstawą takiego stanowiska jest definicja podróży służbowej wynikająca z regulacji art. 775 § 1 Kodeksu pracy. Przepis ten wskazuje, że z podróżą służbową mamy do czynienia w przypadku, gdy pracownik wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Skoro w przypadku kierowcy istotą jego zatrudnienia jest odbywanie wyjazdów, zatem trudno jest w tej sytuacji mówić o podróży służbowej.

Należy jednak podkreślić, iż istnieją argumenty przemawiające za odmiennym stanowiskiem, obarczonym jednak ryzykiem podatkowym. W stanowisku tym decydujące jest stałe miejsce pracy kierowcy określone w umowie o pracę.

Wyjazdy odbywane poza to miejsce są podróżami służbowymi. W związku z różnymi interpretacjami organów w zakresie podróży służbowych kierowców warto wystąpić do właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego z zapytaniem w tej sprawie.

Przyjmując jednak, że w przypadku wskazanym w pytaniu kierowca znajduje się w podróży służbowej, pojawia się kolejny problem. Rozporządzenie w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju wskazuje, że dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży.

Powstaje pytanie, który z wymienionych krajów należy uznać za docelowy na potrzeby ustalania wysokości diety. W tym zakresie również brak jest precyzyjnej odpowiedzi w przepisach. Kierując się jednak definicją podróży służbowej, należałoby rozważyć dwie sytuacje.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »