| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Określenie kraju docelowego podróży służbowej

Określenie kraju docelowego podróży służbowej

Jesteśmy firmą transportową i wykonujemy usługi transportowe na terenie UE oraz poza nią. Jak rozliczyć delegację pracownika, gdy: otrzymuje zlecenie na przewóz towarów na trasie Polska – Norwegia (transport planowany z docelowym miejscem w Norwegii), a jednocześnie po rozładowaniu w Norwegii otrzymuje kolejne zlecenie na przewóz towarów na trasie Norwegia – Francja i po rozładowaniu kolejne na trasie Francja – Holandia, i powrót do Polski? W jakiej walucie wyliczyć delegację? Jaki kraj uznać za docelowy, w przypadku gdy w momencie rozpoczęcia delegacji nie było wiadomo o dwóch kolejnych zleceniach?

RADA
Za kraj docelowy podróży służbowej należy uznać ten, w którym pracownik realizuje polecone mu zadanie służbowe. W sytuacji wskazanej w pytaniu krajów docelowych będzie więcej (Norwegia, Francja, Holandia). Dieta powinna być ustalona w wysokości i walucie obowiązującej dla każdego z krajów docelowych.

UZASADNIENIE
Regulacja prawna podróży służbowych jest bardzo ułomna. Wynika to z faktu, że nie odnosi się ona do wielu praktycznych zagadnień. W efekcie odpowiedzią na pojawiające się wątpliwości jest występowanie rozbieżnych, a czasami wręcz wzajemnie wykluczających się interpretacji urzędowych. Wskazuje to jednak, iż poszukiwanie możliwych rozwiązań może następować wyłącznie w oparciu o kryterium logiki i zdrowego rozsądku.

Odnosząc się do pytania Czytelnika, należy zwrócić uwagę, że w zakresie odbywania podróży służbowych przez kierowców organy podatkowe nadal nie zajmują jednolitego stanowiska.

Niemniej jednak zdaje się dominować wśród nich pogląd, że w przypadku pracownika zatrudnionego w charakterze kierowcy nie może być mowy o podróży służbowej (np. pismo IS w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu z 29 sierpnia 2006 r., sygn. PDF/E/4117-1-96/06, pismo IS w Poznaniu z 31 maja 2006 r., nr BD-F/415-5/06/Z). W konsekwencji pracownikowi zatrudnionemu jako kierowca nie przysługuje dieta.

Podstawą takiego stanowiska jest definicja podróży służbowej wynikająca z regulacji art. 775 § 1 Kodeksu pracy. Przepis ten wskazuje, że z podróżą służbową mamy do czynienia w przypadku, gdy pracownik wykonuje na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Skoro w przypadku kierowcy istotą jego zatrudnienia jest odbywanie wyjazdów, zatem trudno jest w tej sytuacji mówić o podróży służbowej.

Należy jednak podkreślić, iż istnieją argumenty przemawiające za odmiennym stanowiskiem, obarczonym jednak ryzykiem podatkowym. W stanowisku tym decydujące jest stałe miejsce pracy kierowcy określone w umowie o pracę.

Wyjazdy odbywane poza to miejsce są podróżami służbowymi. W związku z różnymi interpretacjami organów w zakresie podróży służbowych kierowców warto wystąpić do właściwego dla Państwa naczelnika urzędu skarbowego z zapytaniem w tej sprawie.

Przyjmując jednak, że w przypadku wskazanym w pytaniu kierowca znajduje się w podróży służbowej, pojawia się kolejny problem. Rozporządzenie w sprawie podróży służbowych poza granicami kraju wskazuje, że dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży.

Powstaje pytanie, który z wymienionych krajów należy uznać za docelowy na potrzeby ustalania wysokości diety. W tym zakresie również brak jest precyzyjnej odpowiedzi w przepisach. Kierując się jednak definicją podróży służbowej, należałoby rozważyć dwie sytuacje.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »