| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Dodatkowe świadczenia dla podróżujących pracowników

Dodatkowe świadczenia dla podróżujących pracowników

Poza pensją wielu pracodawców wypłaca pracownikom różnego rodzaju dodatkowe świadczenia, do których wypłaty nie są zobowiązani przez przepisy. Pracodawca może w inny sposób docenić zaangażowanie pracownika w wykonywaną pracę. Mogą to być zarówno świadczenia całkowicie odrębne od innych świadczeń w formie pieniężnej lub niepieniężnej, jak i zwiększenia świadczeń wskazanych przez przepisy.

Obie strony stosunku pracy zainteresowane są w maksymalnym zmniejszeniu obciążeń podatkowych i ubezpieczeniowych związanych z wypłatami. Żadnych zwolnień w tym zakresie nie ma w odniesieniu do premii czy też nagród, dlatego też poszukuje się innych sposobów „doceniania” pracowników. Przepisy podatkowe i ubezpieczeniowe są jednak w tym zakresie mocno rygorystyczne.

Podróże służbowe

Pracodawca spoza sfery budżetowej może w przepisach wewnątrzzakładowych inaczej, niż to wynika z przepisów powszechnych, uregulować zarówno wysokość świadczeń z tytułu podróży służbowej, jak i zasady ich przyznawania.

Ograniczeniem jest to, że dieta za dobę podróży zarówno krajowej, jak i zagranicznej nie może być niższa niż dieta za dobę podróży na terenie kraju (czyli 23 zł). Świadczenia te mogą ulec zmniejszeniu (co przynosi wymierne efekty zwłaszcza przy delegacjach zagranicznych), jak też zwiększeniu.

Zaznaczmy, że zmniejszenie nie jest dopuszczalne w „budżetówce”, gdzie minimalne wysokości świadczeń określono w:
• rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990),
• rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (DzU nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Swoboda w zwiększaniu świadczeń z tytułu delegacji nie oznacza jednak, że automatycznie wskazane w przepisach wewnątrzzakładowych wyższe sumy z tego tytułu zwolnione będą ze składek na ubezpieczenia społeczne.

Takie rozwiązanie mogłoby umożliwiać obchodzenie przepisów o ubezpieczeniach (np. przekazywanie nagród pod postacią diet lub przede wszystkim ryczałtów z tytułu użytkowania samochodu prywatnego do celów służbowych). Składkom podlega kwota wypłacona z tego tytułu, która przekracza należności wynikające z przepisów powyższych rozporządzeń.

Świadczenia otrzymane z tytułu podróży służbowych są przychodem pracownika, który jednak korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach wskazanych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wolne od podatku są również maksymalne kwoty wynikające z tych rozporządzeń.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »