| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Podróże służbowe > Czy dla pracowników delegowanych zastosowanie zagranicznych stawek płacowych jest obowiązkowe

Czy dla pracowników delegowanych zastosowanie zagranicznych stawek płacowych jest obowiązkowe

W świetle norm wspólnotowych, pracodawca, który wysyła pracowników do pracy za granicą, przy ustalaniu warunków wynagrodzenia powinien zastosować się do przepisów obowiązujących w miejscu zatrudnienia. Dotyczy to w szczególności stawek wynagrodzenia za pracę, które nie mogą być niższe niż minimalne stawki obowiązujące w kraju, w którym będzie wykonywana praca (wyrok Sądu Najwyższego z 3 marca 2011 r., II PK 208/10).

Orzeczenia sądów i rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego

Sąd I instancji oddalił powództwo, podobnie orzekł sąd II instancji oddalając apelację pracowników – powodów. Skierowali więc do Sądu Najwyższego skargę kasacyjną, który ją uwzględnił i nakazał ponowne rozpoznanie sprawy. Uzasadniając wyrok Sąd Najwyższy wskazał błędy w postępowaniu przed sądem II instancji, który nie przeprowadził rzetelnego postępowania dowodowego i w ogóle nie ocenił ustaleń faktycznych i prawnych podjętych w I instancji, poprzestając na ich powtórzeniu.

Sąd Najwyższy wskazał, że przy ocenie prawidłowości postanowień umów o pracę należy brać pod uwagę przepisy zagraniczne. Nakazuje to cytowana wyżej dyrektywa UE. A zatem w kraju, w którym praca była wykonywana, muszą obowiązywać odpowiednie przepisy ustalające zakres obowiązywania minimalnych standardów prawa pracy dla pracowników – cudzoziemców. W Polsce obowiązuje bowiem art. 671 Kodeksu pracy, który w § 2 stanowi, że pracodawca kierujący pracownika do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  • w związku z realizacją umowy zawartej przez tego pracodawcę z podmiotem zagranicznym,
  • w zagranicznym oddziale (filii) tego pracodawcy,
  • jako agencja pracy tymczasowej

zapewnia pracownikowi warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z przepisów Kodeksu pracy oraz innych przepisów regulujących prawa i obowiązki pracowników.

Zatem przepisy kodeksowe i dyrektywy nr 96/71 nakazują wyraźnie odniesienie się do przepisów holenderskich.

Wnioski dla pracodawcy

Jeżeli z umowy o pracę wynika, że pracownik zostaje wysłany do pracy za granicę do kraju Unii Europejskiej, wówczas każdy pracodawca jest zobowiązany zaznajomić się z obowiązującymi w kraju zatrudnienia przepisami prawa pracy (nie tylko ustawowymi, ale także z przepisami układów oraz porozumień zbiorowych obowiązujących w danej branży) – zwłaszcza w zakresie minimalnych stawek wynagrodzenia. Jest bowiem niemal pewne, że w świetle unijnych przepisów pracodawca zawsze będzie musiał zastosować się do przepisów obowiązujących w miejscu zatrudnienia.

To oznacza z reguły skalkulowanie stawki wynagrodzenia zasadniczego na znacznie wyższym poziomie niż te, które obowiązują w Polsce, a także obowiązek wypłaty dodatków i świadczeń, jakie przysługują pracownikom zagranicznym.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »