REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy opłatę za korzystanie z autostrady w czasie podróży służbowej można zaliczyć do kosztów delegacji służbowej

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka

REKLAMA

Nasi pracownicy często wyjeżdżają prywatnymi samochodami w krajowe i zagraniczne podróże służbowe. Oprócz zwrotu wydatków na przejazdy otrzymują również zwrot kosztów opłat za korzystanie z autostrad. Czy te opłaty możemy wliczyć w koszty delegacji? Jak należy je rozliczyć?

Opłaty za korzystanie z płatnych autostrad stanowią koszty delegacji. Powinni je Państwo rozliczyć w ramach tzw. kilometrówki.

Autopromocja

UZASADNIENIE

Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem wykonywania pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową (art. 775 Kodeksu pracy).

Pracodawcy spoza sfery budżetowej, którzy nie ustalili w wewnętrznych przepisach płacowych (układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy) lub w umowach o pracę zasad rozliczania wyjazdów służbowych swoich pracowników, wypłacają diety i inne należności na podstawie rozporządzeń dotyczących krajowych i zagranicznych podróży służbowych pracowników sfery budżetowej. Przy czym regulacje wewnątrzzakładowe nie mogą ustalać przysługującej diety na obszarze kraju i poza jego granicami w wysokości niższej niż dieta za dobę podróży krajowej, tj. obecnie 23 zł (art. 775 § 4 Kodeksu pracy).

Z tytułu podróży służbowej pracownikowi przysługuje również, oprócz diet, zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przejazdów,
  • noclegów,
  • dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
  • innych udokumentowanych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Środek transportu właściwy do odbycia podróży określa pracodawca. Jednak pracownik, za zgodą pracodawcy, może wykorzystać do tego celu prywatny samochód osobowy, motocykl lub motorower. W takim przypadku przysługuje mu zwrot kosztów przejazdu w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną na podstawie rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.


Zwrot należności delegacyjnych a powstanie przychodu u pracownika

Oprócz kosztów przejazdu pracownik może również wnioskować u pracodawcy o zwrot w kwocie faktycznie poniesionej dodatkowych opłat, np. za przejazd płatną autostradą czy za parkingi. Diety oraz pozostałe należności związane z podróżą służbową stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy. Jest on zwolniony z podatku dochodowego oraz ze składek na ZUS, jeśli świadczenia te zostały wypłacone w wysokości nie wyższej niż przysługują pracownikom sfery budżetowej.

W odniesieniu do urzędowej stawki za 1 km przebiegu pojazdu, stawka ta jest ryczałtowa i jednocześnie tak skalkulowana, że zawiera nie tylko zużycie paliwa, ale również inne koszty eksploatacyjne wykorzystywanego pojazdu (m.in. amortyzację, płyny, oleje itp.). Organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów uznały w ostatnich interpretacjach, że w wysokości tej ryczałtowej stawki należy uwzględnić, oprócz wymienionych wyżej kosztów, również opłaty za przejazdy autostradą i postoje parkingowe. Stąd pracownik, który oprócz tzw. kilometrówki otrzyma odrębny zwrot poniesionych opłat za autostradę oraz parking, uzyska przychód do opodatkowania i składek na ZUS w wysokości tych opłat.

Należności delegacyjne w kosztach uzyskania przychodu pracodawcy

Pracodawca może zaliczyć koszty używania przez pracownika pojazdu prywatnego do celów służbowych w jazdach zamiejscowych do kosztów uzyskania przychodów, jednak z pewnym ograniczeniem – tylko do wysokości kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu wynikających z rozporządzenia o podróżach służbowych na obszarze kraju (art. 23 ust. 1 pkt 36 updof i art. 16 ust. 1 pkt 30 updop). Zatem wydatki przekraczające tak ustaloną kwotę nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji Ministra Finansów z 8 kwietnia 2010 r. (DD6/033-101-2/MZG/09/PK-579): (...) „koszty z tytułu używania samochodów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje wszelkie wydatki związane z używaniem samochodu prywatnego przez pracowników na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej. Będą to zatem zarówno tzw. wydatki eksploatacyjne odnoszące się do samochodu, jak również inne koszty używania samochodu ponoszone w trakcie odbywania podróży służbowej, np. opłaty za parkowanie czy przejazd autostradą. Koszty te także są kosztami z tytułu używania samochodu prywatnego do celów służbowych. Stanowisko takie znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 5 lutego 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1502/09 (...)”.


Powyższym limitem tzw. kilometrówki objęte są zatem wszelkie wydatki dotyczące używania samochodu prywatnego do celów prowadzonej przez podatnika działalności. Tym samym kosztami uzyskania przychodów będą wydatki ponoszone na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) – w wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu.

Należy jednocześnie pamiętać, że wydatki z tytułu używania pojazdu niebędącego własnością pracodawcy mogą zostać uznane za koszty pracodawcy pod warunkiem, że pracownik prowadzi ewidencję przebiegu tego pojazdu.

WAŻNE!

Warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy wydatków z tytułu używania do celów służbowych samochodów niebędących jego własnością jest prawidłowo prowadzona przez pracownika ewidencja przebiegu pojazdu.

Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z pomnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.


PRZYKŁAD

Pracownik był w listopadzie br. w podróży służbowej własnym samochodem osobowym o pojemności skokowej silnika 1300 cm3. Z ewidencji przebiegu pojazdu wynika, że przejechał 210 km. Stawka za 1 km wynosi 0,8358 zł, wobec czego limit „kilometrówki” to 175,52 zł (210 km x 0,8358 zł). Pracownik poniósł w trasie opłaty za autostradę i parkowanie w wysokościach odpowiednio 44 zł i 20 zł. Pracodawca zwrócił pracownikowi 175,52 zł z tytułu przejazdu własnym samochodem oraz 64 zł z tytułu zwrotu opłaty za autostradę i parking. Łącznie pracownik otrzymał 239,52 zł. Do kosztów uzyskania przychodów pracodawca może jednak zaliczyć jedynie wysokość „kilometrówki” tj. 175,52 zł. Natomiast zwrócona pracownikowi należność za poniesione przez niego opłaty za przejazd autostradą i korzystanie z parkingu, tj. 64 zł, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu pracodawcy. Jednocześnie jest to przychód pracownika podlegający opodatkowaniu oraz składkom na ZUS.

Podstawa prawna

  • art. 775 Kodeksu pracy,
  • art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a, art. 23 ust. 1 pkt 36, ust. 5, ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),
  • art. 16 ust. 1 pkt 30, ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.),
  • § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 ze zm.),
  • § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy najlepiej wziąć urlop 2024?

Zbliża się sezon letni, a wraz z nim plany wyjazdowe. Sprawdź, kiedy najlepiej wziąć urlop, aby wypoczywać jak najdłużej. Zaplanuj wyjazd w maju, czerwcu, lipcu, sierpniu lub wrześniu. Poniższy kalendarz wskazuje, kiedy zaplanować wakacje w 2024 r. - 4 dni lub więcej.

Podwyżki wynagrodzenia w branży IT. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo duże, mogą zarobić nawet 25 tys. zł

Wynagrodzenia specjalistów IT rosną, mimo trudniejszego okresu w branży. Zapotrzebowanie na specjalistów nadal jest bardzo wysokie.

1 maja też wolne w Niemczech. Dni wolne od pracy Niemcy

Jakie są dni wolne od pracy w Niemczech? Jakie są dni wolne od pracy w Polsce? Okazuje się, że kilka dni się powiela - jest to m.in. 1 maja. W Niemczech nie zapowiada się jednak tak długa majówka jak w Polsce. Dlaczego? Ponieważ w Niemczech dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju ale tylko w pewnym zakresie, w innym reguluje to wewnętrzne prawo lokalne, dla danego landu. W Polsce dni wolne od pracy są uniwersalne dla całego kraju, obowiązuje jedna ustawa, nie ma różnicowania ze względu na województwa czy powiaty. Wewnętrzne prawo lokalne nie reguluje tej materii.

GUS: Stopa bezrobocia w marcu wyniosła 5,3 proc. Więcej zwolnień grupowych

W marcu br. było 822,2 tys. bezrobotnych w Polsce. Stopa bezrobocia wyniosła 5,3 proc.

REKLAMA

Prawo cywilne, karne i rodzinne - będą nowe kodeksy!

Rząd zrobił nie małą niespodziankę. Można spodziewać się nowych projektów takich aktów prawnych jak: kodeks karny, kodeks cywilny i kodeks rodzinny. Co więcej powołał też Komisję Kodyfikacyjną Ustroju Sądownictwa i Prokuratury - czy będą nowe ustawy o SN czy KRS - wydaje się, że tak. Rok 2024 i 2025 to będzie czas wzmożonych prac nad tymi kluczowymi obszarami prawa w Polsce. Zmiany są potrzebne.

30 kwietnia 2024 r.: W tym terminie złóż wniosek do ZUS, jeśli chcesz zachować ciągłość wypłaty świadczenia

ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus na okres świadczeniowy 2024/2025. Dokumenty trzeba złożyć do 30 kwietnia, żeby zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego.

Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Nowy Kodeks Pracy jeszcze nie teraz - likwidacja Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy

Niespełna 50 lat temu uchwalono Kodeks Pracy. To niezwykle ważny akt prawny, który reguluje prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców. Kodeks był wielokrotnie nowelizowany, ponieważ realia życia społeczno-gospodarczego ciągle się zmieniają. Aktualny rynek pracy nie jest już tym samym rynkiem pracy co 10 czy 20 lat temu, a tym tym bardziej 50! Jednak na ten moment nie będzie rewolucyjnych zmian w KP, ponieważ rząd postanowił znieść funkcjonowanie Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Pracy. Szkoda, tym bardziej, że powołano nowe Komisje: Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego (KKPC), Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego (KKPK), Komisje, tj: Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego oraz Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa i Prokuratury.

REKLAMA

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA