| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Ochrona wynagrodzenia > Dodatki uzupełniające dla nauczycieli słusznie obciążają gminy

Dodatki uzupełniające dla nauczycieli słusznie obciążają gminy

Dodatki uzupełniające dla nauczycieli słusznie obciążają gminy. Takie rozwiązanie przyjął Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując zgodność z ustawa zasadniczą przepisu, nakładającego na jednostki samorządu terytorialnego, obowiązek wypłacania nauczycielom dodatku uzupełniającego.

Dodatek uzupełniający jest świadczeniem obowiązkowym, ustalonym proporcjonalnie do osobistej stawki wynagrodzenia zasadniczego danego nauczyciela, które na celu ma zapewnienie osiągnięcia średniego wynagrodzenia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego.

Trybunał rozpatrywał połączony wniosek kilku gmin, dotyczący zasadności postanowień Karty Nauczyciela, nakładających obowiązek wypłacania dodatku nauczycielom przez jednostki samorządu terytorialnego, w tym również gminy. Wnioskodawcy uważali, iż zobowiązanie jednostek samorządu terytorialnego, do zapewnienia w planach finansowych środków na dodatki dla nauczycieli, bez przeznaczenia na ten cel funduszy z subwencji oświatowej, przyznawanej na realizację przez gminy zadań w zakresie edukacji, łamię zasadę praworządności, uderzając w gwarancje konstytucyjne samorządu terytorialnego. Zdaniem wnioskodawców, zaskarżony przepis jest niezgodny z konstytucją. Nakłada bowiem na samorządy obowiązek wypłacania dodatków nauczycielom, co zdaniem gmin jest nowym zadaniem jednostek samorządu terytorialnego, zaś brak jest regulacji zapewniającej środki finansowe na realizację tego zadania. Uniemożliwia to jednostkom samorządu terytorialnego prawidłowe i efektywne wykonywanie przypisanych im zadań publicznych.

Polecamy także: Minimalne wynagrodzenie za pracę 2014

Trybunał rozstrzygnął problem, przyjmując za podstawowy wzorzec kontroli przepis konstytucji, który stanowi, iż jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań, zaś zmiany w zakresie zadań i kompetencji jednostek samorządu terytorialnego następują wraz z odpowiednimi zmianami w podziale dochodów publicznych. Głównym zarzutem wnioskodawców, było zaś naruszenie konstytucyjnej zasady adekwatności podziału dochodów między państwo a samorząd terytorialny, stanowiącej istotę samodzielności finansowej jednostek.

Zdaniem Trybunału, gminy nie przedstawiły wystarczających dowodów na to, aby ciążący na nich obowiązek, uniemożliwiał im realizację powierzonych zadań publicznych. Trybunał uznał, iż fakt, że dochody jednostek nie są wystarczające, by realizować powierzone im zadania, nie jest wystarczający, by uznać przepis Karty Nauczyciela za niezgodny z Konstytucją.

Zadaj pytanie na: Forum - Kadry

W zakresie w jakim wnioskodawcy wskazywali, iż wspomniana regulacja narusza zasadę sprawiedliwości, Trybunał umorzył postępowanie, ze względu na brak wymogu uzasadnienia postawionego zarzutu, z powołaniem dowodów na jego poparcie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »