| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Ochrona wynagrodzenia > Czy można odstąpić od wypłaty premii zagwarantowanej w regulaminie wynagradzania

Czy można odstąpić od wypłaty premii zagwarantowanej w regulaminie wynagradzania

Nasza firma znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Obecnie jesteśmy w stanie wypłacać pracownikom regularnie wyłącznie wynagrodzenie za pracę. Na podstawie obowiązującego w naszym zakładzie regulaminu wynagradzania pracownikom zostały zagwarantowane takie świadczenia, jak premie regulaminowe oraz nagrody uznaniowe. Niestety, na ich wypłatę nie mamy środków. Czy mamy prawo odmówić pracownikom wypłaty dodatkowych świadczeń aż do momentu odzyskania płynności finansowej i poprawienia się sytuacji firmy?

Odnosząc się do powyższych uregulowań, można stwierdzić, że zmiana regulaminu wynagradzania i wprowadzenie postanowień mniej korzystnych od dotychczasowych jest długotrwałym procesem, który może okazać się mało skutecznym rozwiązaniem dla pracodawcy, który ma kłopoty finansowe. Dla takich okoliczności ustawodawca przewidział inne rozwiązanie, pozwalające na większą elastyczność i szybsze dostosowanie się pracodawcy do jego zmieniającej się sytuacji ekonomicznej.

Pracodawca może zdecydować się na zawarcie porozumienia o zawieszeniu stosowania w całości lub w części przepisów prawa pracy, określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy, jeżeli jest to uzasadnione jego trudną sytuacją finansową. Nie dotyczy to jednak przepisów Kodeksu pracy oraz przepisów innych ustaw i aktów wykonawczych, co oznacza, że nie można zawiesić stosowania przepisów wynikających z ustawowych źródeł prawa pracy. Porozumienie może zatem dotyczyć postanowień wynikających z wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy (np. z regulaminu wynagradzania). Porozumienie takie można zawrzeć z reprezentującą pracowników organizacją związkową, a w przypadku jej braku – z przedstawicielstwem pracowników. Przedstawicielstwo pracowników powinno zostać wyłonione w trybie przyjętym w firmie (może to być jedna lub więcej osób). Jednocześnie trzeba pamiętać, że zawieszenie stosowania przepisów prawa pracy nie może trwać dłużej niż 3 lata. Ponadto istnieje obowiązek przekazania właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy porozumienia o zawieszeniu. Nie ma to jednak wpływu na treść tego porozumienia lub jego wejście w życie.

W zakresie i przez czas określony w porozumieniu nie stosuje się z mocy prawa wynikających z regulaminu wynagradzania warunków umów o pracę (art. 91 § 3 i art. 24127 § 3 k.p.). Regulacja ta oznacza, że nie stosuje się zawieszonych postanowień bez konieczności dokonywania wypowiedzeń zmieniających czy zawierania porozumień zmieniających. A zatem zawieszenie wypłacania premii (odpowiednio nagród) będzie obowiązywało od daty określonej w porozumieniu, bez konieczności przeprowadzania dodatkowych procedur.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Król

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »