| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Pracodawca, którego pracownik uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek ustalić okoliczności i przyczyny zaistniałego wypadku. Ponadto, jeśli jest płatnikiem zasiłków, będzie również zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, a nawet zasiłek wyrównawczy z ubezpieczenia wypadkowego.

Zasiłek wyrównawczy przysługuje pracownikowi, w stosunku do którego orzeczono konieczność rehabilitacji zawodowej, o której orzeka:

  • wojewódzki ośrodek medycyny pracy lub
  • lekarz orzecznik ZUS, lub
  • komisja lekarska ZUS – w przypadku wniesienia sprzeciwu od orzeczenia lekarza orzecznika ZUS lub zgłoszenia zarzutu wadliwości tego orzeczenia przez Prezesa ZUS.

Zasiłek wyrównawczy stanowi różnicę między przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających rehabilitację a wynagrodzeniem miesięcznym osiąganym podczas pracy z obniżonym wynagrodzeniem.

WAŻNE!

Wysokość zasiłku wyrównawczego należy obliczyć odejmując od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wyliczonego z 12 miesięcy kalendarzowych sprzed miesiąca rozpoczęcia rehabilitacji wynagrodzenie osiągane po rozpoczęciu rehabilitacji.

Pracownik pobiera zasiłek wyrównawczy przez okres rehabilitacji, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące. Prawo do zasiłku wyrównawczego może ustać wcześniej, gdy:

  • dojdzie do zakończenia rehabilitacji zawodowej i przesunięcia pracownika do innej pracy, nie później jednak niż po 24 miesiącach od dnia, w którym pracownik podjął rehabilitację,
  • jeśli z uwagi na stan zdrowia pracownika rehabilitacja zawodowa stała się niecelowa – ustanie to następuje na podstawie orzeczenia lekarza orzecznika ZUS.

Zasiłek nie przysługuje osobie uprawnionej do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także za okresy niezdolności do pracy z powodu choroby, sprawowania opieki lub pobierania zasiłku macierzyńskiego, usprawiedliwionej nieobecności w pracy z innych przyczyn, za które pracownik nie otrzymuje wynagrodzenia.

Postępowanie przy wypłacie świadczeń

Uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy wymaga określonego czasu i następuje po wypłacie wynagrodzenia chorobowego. Jeżeli pracodawca wypłacił wynagrodzenie chorobowe, a w wyniku postępowania powypadkowego zostało ustalone, że miał miejsce wypadek przy pracy, za okres niezdolności do pracy pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego na zasadach określonych w ustawie wypadkowej. W tej sytuacji wypłacone pracownikowi wynagrodzenie traktuje się jak zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego.

Pracodawca uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego jest zobowiązany do:

  • dokonania dopłaty zasiłku do 100% podstawy wymiaru, jeżeli wynagrodzenie zostało wypłacone pracownikowi w niższej wysokości,
  • wypłacenia zasiłku chorobowego za okres niezdolności do pracy przypadającej w okresie wyczekiwania, jeżeli niezdolność do pracy powstała przed upływem 30 dni ubezpieczenia,
  • złożenia w ZUS dokumentów rozliczeniowych korygujących.

W przypadku gdy pracownikowi zostało wypłacone wynagrodzenie chorobowe przez pracodawcę niezobowiązanego do wypłaty świadczeń chorobowych, po uznaniu przez ZUS zdarzenia za wypadek przy pracy wypłacone wynagrodzenie chorobowe powinno być uznane za zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego i rozliczone w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne. W takim przypadku ZUS oblicza pełną kwotę należnego zasiłku chorobowego i jeśli:

  • kwota wypłacona pracownikowi przez pracodawcę jest niższa niż należna – wypłaca różnicę między kwotą należną a wypłaconą przez pracodawcę,
  • kwota wypłacona pracownikowi przez pracodawcę jest równa kwocie należnej – wypłacone wynagrodzenie jest traktowane jak zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego,
  • kwota wypłacona pracownikowi przez pracodawcę przewyższa należną kwotę zasiłku chorobowego – wypłacone wynagrodzenie jest traktowane jak zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego jedynie do wysokości należnego zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego i może być rozliczone ze składek na ubezpieczenia społeczne tylko do tej wysokości.

We wszystkich tych przypadkach pracodawca jest zobowiązany złożyć dokumenty rozliczeniowe korygujące.

Podstawa prawna:

  • art. 234, art. 2371 Kodeksu pracy,
  • art. 3, art. 5–10, art. 21 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 2 kwietnia 2012 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2012 r. poz. 444).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Diana Renata Bożek

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »