| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Pracodawca, którego pracownik uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek ustalić okoliczności i przyczyny zaistniałego wypadku. Ponadto, jeśli jest płatnikiem zasiłków, będzie również zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, a nawet zasiłek wyrównawczy z ubezpieczenia wypadkowego.

Jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy, a zasiłek chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne przysługuje z więcej niż jednego tytułu, to świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% przysługuje z każdego z tych tytułów. Dowodem stanowiącym podstawę przyznania i wypłaty zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy wymiaru przysługującego z tytułu ubezpieczenia u płatnika składek, u którego wypadek nie nastąpił, jest kopia protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, potwierdzona przez płatnika składek za zgodność z oryginałem (§ 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa).

PRZYKŁAD

Pracownik, zatrudniony na pełny etat od 1 lutego 2010 r. na podstawie umowy o pracę, podjął dodatkowe zatrudnienie na 2/3 etatu od 1 czerwca br. 8 sierpnia br. miał wypadek przy pracy w zakładzie zatrudniającym go na pełny etat. Z tego tytułu jest niezdolny do pracy do 30 września br. Pracownik ma prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% podstawy wymiaru u obydwu pracodawców.

WAŻNE!

Kopia protokołu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku potwierdzona za zgodność z oryginałem przez płatnika składek stanowi podstawę do wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego u drugiego pracodawcy, u którego wypadek nie nastąpił.

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje pracownikowi nawet wówczas, gdy w danym roku kalendarzowym nie wykorzystał jeszcze pełnego okresu 33/14 dni wypłaty wynagrodzenia chorobowego albo wcale nie otrzymywał wynagrodzenia chorobowego (art. 8 ust. 2 ustawy wypadkowej). Okresu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy, za który pracownik otrzyma zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, nie należy wliczać do okresu pobierania wynagrodzenia chorobowego.

PRZYKŁAD

Pracownik w wieku 37 lat wykorzystał w br. 29 dni wynagrodzenia chorobowego. 19 sierpnia uległ wypadkowi przy pracy. Z tego tytułu pracownik przedłożył zwolnienie do 20 września br. Mimo że pracownik pobierał wynagrodzenie chorobowe przez okres krótszy niż 33 dni, od 19 sierpnia br. ma prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. Okresu orzeczonej niezdolności do pracy z powodu wypadku przy pracy od 19 sierpnia do 20 września br. pracodawca nie wlicza do 33 dni, za które w 2012 r. pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe.

Jeżeli na skutek stwierdzonych okoliczności okaże się, że ubezpieczonemu nie przysługują świadczenia wypadkowe, pracownik nabywa prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, z uwzględnieniem ogólnych zasad:

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Pismo "Niebieska Linia"

Dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »