| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

Pracodawca, którego pracownik uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek ustalić okoliczności i przyczyny zaistniałego wypadku. Ponadto, jeśli jest płatnikiem zasiłków, będzie również zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, a nawet zasiłek wyrównawczy z ubezpieczenia wypadkowego.

Jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy, a zasiłek chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne przysługuje z więcej niż jednego tytułu, to świadczenie z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% przysługuje z każdego z tych tytułów. Dowodem stanowiącym podstawę przyznania i wypłaty zasiłku chorobowego w wysokości 100% podstawy wymiaru przysługującego z tytułu ubezpieczenia u płatnika składek, u którego wypadek nie nastąpił, jest kopia protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, potwierdzona przez płatnika składek za zgodność z oryginałem (§ 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa).

PRZYKŁAD

Pracownik, zatrudniony na pełny etat od 1 lutego 2010 r. na podstawie umowy o pracę, podjął dodatkowe zatrudnienie na 2/3 etatu od 1 czerwca br. 8 sierpnia br. miał wypadek przy pracy w zakładzie zatrudniającym go na pełny etat. Z tego tytułu jest niezdolny do pracy do 30 września br. Pracownik ma prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% podstawy wymiaru u obydwu pracodawców.

WAŻNE!

Kopia protokołu ustalającego okoliczności i przyczyny wypadku potwierdzona za zgodność z oryginałem przez płatnika składek stanowi podstawę do wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego u drugiego pracodawcy, u którego wypadek nie nastąpił.

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje pracownikowi nawet wówczas, gdy w danym roku kalendarzowym nie wykorzystał jeszcze pełnego okresu 33/14 dni wypłaty wynagrodzenia chorobowego albo wcale nie otrzymywał wynagrodzenia chorobowego (art. 8 ust. 2 ustawy wypadkowej). Okresu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy, za który pracownik otrzyma zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, nie należy wliczać do okresu pobierania wynagrodzenia chorobowego.

PRZYKŁAD

Pracownik w wieku 37 lat wykorzystał w br. 29 dni wynagrodzenia chorobowego. 19 sierpnia uległ wypadkowi przy pracy. Z tego tytułu pracownik przedłożył zwolnienie do 20 września br. Mimo że pracownik pobierał wynagrodzenie chorobowe przez okres krótszy niż 33 dni, od 19 sierpnia br. ma prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. Okresu orzeczonej niezdolności do pracy z powodu wypadku przy pracy od 19 sierpnia do 20 września br. pracodawca nie wlicza do 33 dni, za które w 2012 r. pracownikowi przysługuje wynagrodzenie chorobowe.

Jeżeli na skutek stwierdzonych okoliczności okaże się, że ubezpieczonemu nie przysługują świadczenia wypadkowe, pracownik nabywa prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, z uwzględnieniem ogólnych zasad:

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń

Stowarzyszenie polskich producentów materiałów do wykonywania systemów ociepleń ścian zewnętrznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »