| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Dodatkowa umowa zlecenia z pracodawcą a podstawa wynagrodzenia chorobowego

Dodatkowa umowa zlecenia z pracodawcą a podstawa wynagrodzenia chorobowego

Podpisaliśmy z naszym pracownikiem dodatkową umowę zlecenia od 1 stycznia 2011 r. do 31 marca 2012 r. Od 22 stycznia 2012 r. pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim. W jaki sposób powinniśmy wyliczyć pracownikowi podstawę wymiaru wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy? Jeżeli w dalszym ciągu będzie chorował, to czy po rozwiązaniu umowy zlecenia powinniśmy przeliczyć pracownikowi wysokość zasiłku chorobowego?

Podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego dla Państwa pracownika będzie stanowiło zsumowane wynagrodzenie zasadnicze z tytułu umowy o pracę oraz wynagrodzenie z umowy zlecenia z okresu od stycznia do grudnia 2011 r. Jeżeli Państwa pracownik będzie chorował dłużej, wówczas począwszy od następnego dnia po zakończeniu umowy zlecenia z podstawy wymiaru zasiłku należy wyłączyć wliczone wcześniej wynagrodzenie z umowy zlecenia. Bez zmian pozostaje okres, z którego jest przyjęte wynagrodzenie do ustalenia podstawy zasiłku.

Wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy oblicza się według tych samych zasad, które obowiązują przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego (art. 92 § 2 Kodeksu pracy).

Podstawę wymiaru przysługującego pracownikowi zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Do podstawy wymiaru wynagrodzenia za czas choroby, a następnie zasiłku chorobowego należy przyjąć również wynagrodzenie uzyskane z tytułu zawartej z własnym pracownikiem dodatkowej umowy zlecenia.

Do celów ubezpieczeń społecznych za pracownika uważa się również osobę wykonującą pracę na podstawie umowy zlecenia, jeżeli taką umowę zawiera z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, albo wykonuje prace na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Takiej umowy zlecenia w ogóle nie zgłasza się odrębnie do ZUS, tylko przychód uzyskany z jej tytułu dolicza się do przychodu ze stosunku pracy i rozlicza łącznie w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA z pracowniczym kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 xx. Od przychodu z umowy zlecenia zawartej z własnym pracownikiem opłaca się zatem wszystkie składki – na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe oraz na obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne, na takich samych zasadach, jak od przychodów z tytułu umowy o pracę.

W takiej sytuacji w celu ustalenia prawidłowej podstawy wymiaru zasiłku należy w okresie przyjętym do jej obliczenia zsumować wynagrodzenie uzyskane ze stosunku pracy z wynagrodzeniem uzyskanym z tytułu zawartej umowy zlecenia. Wynagrodzenie z umowy zlecenia powinno zostać uwzględnione przy wyliczeniach w kwocie faktycznej, bez uzupełniania (inaczej niż w przypadku wynagrodzenia za pracę).

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Chołub

Kancelaria Adwokacka Aleksandra Chołub

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK