| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Nasz pracownik starał się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy, który miał miejsce w 2010 r. Otrzymaliśmy decyzję z ZUS, w której ten wypadek został zakwestionowany. ZUS uznał, że poszkodowany pracownik nie powinien otrzymywać zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego, który mu wypłaciliśmy. Skorygowaliśmy dokumenty rozliczeniowe. W korektach rozliczyliśmy wynagrodzenie chorobowe i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Czy powinniśmy skorygować ZUS IWA za 2010 r., w którym wykazaliśmy ten wypadek (wypadek został wpisany do rejestru wypadków przy pracy w 2010 r.)?

Nie należy korygować ZUS IWA za 2010 r. W informacji ZUS IWA należy wykazywać wszystkie osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy, które zostały wpisane przez pracodawcę do rejestru wypadków przy pracy w danym roku, bez względu na to, czy ubezpieczony uzyska świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego.

UZASADNIENIE

Płatnicy mają obowiązek składać informację ZUS IWA w terminie do 31 stycznia danego roku. W tej informacji wykazują dane dotyczące minionego roku kalendarzowego stanowiące podstawę do ustalenia składki wypadkowej, tj.:

  • kod rodzaju przeważającej działalności według PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), z jakim płatnik był ujęty w rejestrze REGON na 31 grudnia roku, za który jest składana ta informacja,
  • liczbę ubezpieczonych zgłaszanych do ubezpieczenia wypadkowego (jest to średnia miesięczna w roku, za który jest składana ta informacja),
  • liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem,
  • liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich,
  • liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia, które występują w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Kwalifikacja prawna danego wypadku jest dokonywana w protokole powypadkowym sporządzanym przez zespół powypadkowy – w przypadku pracowników albo w karcie wypadku – w przypadku innych ubezpieczonych.

Za poszkodowanych w wypadkach przy pracy należy uznawać pracowników, którzy zostali ujęci w rejestrze wypadków jako poszkodowani w wypadku przy pracy. Natomiast innych ubezpieczonych (którzy nie są pracownikami) należy uznawać za poszkodowanych w wypadkach, jeśli ulegli wypadkowi w okresie podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, a w związku z tym wypadkiem płatnik składek sporządził kartę wypadku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Majewska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »