| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Nasz pracownik starał się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy, który miał miejsce w 2010 r. Otrzymaliśmy decyzję z ZUS, w której ten wypadek został zakwestionowany. ZUS uznał, że poszkodowany pracownik nie powinien otrzymywać zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego, który mu wypłaciliśmy. Skorygowaliśmy dokumenty rozliczeniowe. W korektach rozliczyliśmy wynagrodzenie chorobowe i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Czy powinniśmy skorygować ZUS IWA za 2010 r., w którym wykazaliśmy ten wypadek (wypadek został wpisany do rejestru wypadków przy pracy w 2010 r.)?

Nie należy korygować ZUS IWA za 2010 r. W informacji ZUS IWA należy wykazywać wszystkie osoby poszkodowane w wypadkach przy pracy, które zostały wpisane przez pracodawcę do rejestru wypadków przy pracy w danym roku, bez względu na to, czy ubezpieczony uzyska świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego.

UZASADNIENIE

Płatnicy mają obowiązek składać informację ZUS IWA w terminie do 31 stycznia danego roku. W tej informacji wykazują dane dotyczące minionego roku kalendarzowego stanowiące podstawę do ustalenia składki wypadkowej, tj.:

  • kod rodzaju przeważającej działalności według PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), z jakim płatnik był ujęty w rejestrze REGON na 31 grudnia roku, za który jest składana ta informacja,
  • liczbę ubezpieczonych zgłaszanych do ubezpieczenia wypadkowego (jest to średnia miesięczna w roku, za który jest składana ta informacja),
  • liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem,
  • liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich,
  • liczbę zatrudnionych w warunkach zagrożenia, które występują w razie przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

Kwalifikacja prawna danego wypadku jest dokonywana w protokole powypadkowym sporządzanym przez zespół powypadkowy – w przypadku pracowników albo w karcie wypadku – w przypadku innych ubezpieczonych.

Za poszkodowanych w wypadkach przy pracy należy uznawać pracowników, którzy zostali ujęci w rejestrze wypadków jako poszkodowani w wypadku przy pracy. Natomiast innych ubezpieczonych (którzy nie są pracownikami) należy uznawać za poszkodowanych w wypadkach, jeśli ulegli wypadkowi w okresie podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, a w związku z tym wypadkiem płatnik składek sporządził kartę wypadku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Strefy Nieruchomości

Blog

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »