| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Czy pracownik zgłoszony do ubezpieczeń po dniu wypadku w pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Czy pracownik zgłoszony do ubezpieczeń po dniu wypadku w pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Zatrudniamy pracowników do robót budowlanych przy ocieplaniu budynków. 26 lipca br. podpisaliśmy kilka umów na okres 3 miesięcy, wskazując 28 lipca 2010 r. jako datę rozpoczęcia pracy. Tego dnia jeden z pracowników spadł z rusztowania. W dniu wypadku pracownik nie był jeszcze zgłoszony do ubezpieczeń. Zgłoszenia dokonaliśmy już po wypadku 30 lipca br. Czy w tym przypadku pracownik otrzyma zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego? Jeśli tak, to jaką dokumentację należy sporządzić i przekazać do ZUS? Nadmieniam, że nie jesteśmy uprawnieni do wypłaty zasiłków.

Kontrolę przeprowadzają inspektorzy kontroli ZUS. Chcąc sprawdzić zgodność danych zawartych w zgłoszeniu z danymi wynikającymi z dokumentów źródłowych mają prawo żądać od Państwa jako płatnika udostępnienia akt osobowych, umów o pracę oraz innych dokumentów stanowiących tytuł do objęcia ubezpieczeniami.

WAŻNE!

Płatnik może odmówić inspektorowi kontroli ZUS udostępnienia dokumentów, które nie są związane z zakresem kontroli.

Jeżeli są Państwo w posiadaniu niezbędnych dokumentów wymaganych przy zatrudnieniu nowego pracownika, przeprowadzenie kontroli będzie kwestią formalną. Mimo że zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń nastąpiło 30 lipca br., a więc po wypadku, któremu uległ 28 lipca, nie jest to przesłanka do pozbawienia go prawa do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego. Pracownicy jako osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, podlegają tym ubezpieczeniom, w tym ubezpieczeniu wypadkowemu, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania.

Płatnik musi zgłosić pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych na druku ZUS ZUA w terminie 7 dni od daty powstania tego obowiązku. Termin 7 dni na dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń należy liczyć od dnia następnego po dniu określonym w umowie o pracę jako pierwszy dzień pracy. Na zgłoszenie do ubezpieczeń pracownika, który rozpoczął pracę od 28 lipca br., mieli Państwo termin do 4 sierpnia br. Zgłoszenia tego dokonali Państwo 30 lipca br., wobec czego ustawowy termin został zachowany.

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy w dniu, w którym rozpoczął pracę, nabędzie prawo do zasiłku od tego dnia, tj. od 28 lipca br. Zasiłek chorobowy będzie mu wypłacany w wysokości 100% podstawy wymiaru (także za okres pobytu w szpitalu).

Podstawa prawna

  • art. 6 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 36, art. 86 ust. 2 pkt 2, art. 88 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 6 ust. 1, art. 7–10 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »