| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > Czy pracownik zgłoszony do ubezpieczeń po dniu wypadku w pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Czy pracownik zgłoszony do ubezpieczeń po dniu wypadku w pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Zatrudniamy pracowników do robót budowlanych przy ocieplaniu budynków. 26 lipca br. podpisaliśmy kilka umów na okres 3 miesięcy, wskazując 28 lipca 2010 r. jako datę rozpoczęcia pracy. Tego dnia jeden z pracowników spadł z rusztowania. W dniu wypadku pracownik nie był jeszcze zgłoszony do ubezpieczeń. Zgłoszenia dokonaliśmy już po wypadku 30 lipca br. Czy w tym przypadku pracownik otrzyma zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego? Jeśli tak, to jaką dokumentację należy sporządzić i przekazać do ZUS? Nadmieniam, że nie jesteśmy uprawnieni do wypłaty zasiłków.

Kontrolę przeprowadzają inspektorzy kontroli ZUS. Chcąc sprawdzić zgodność danych zawartych w zgłoszeniu z danymi wynikającymi z dokumentów źródłowych mają prawo żądać od Państwa jako płatnika udostępnienia akt osobowych, umów o pracę oraz innych dokumentów stanowiących tytuł do objęcia ubezpieczeniami.

WAŻNE!

Płatnik może odmówić inspektorowi kontroli ZUS udostępnienia dokumentów, które nie są związane z zakresem kontroli.

Jeżeli są Państwo w posiadaniu niezbędnych dokumentów wymaganych przy zatrudnieniu nowego pracownika, przeprowadzenie kontroli będzie kwestią formalną. Mimo że zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń nastąpiło 30 lipca br., a więc po wypadku, któremu uległ 28 lipca, nie jest to przesłanka do pozbawienia go prawa do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego. Pracownicy jako osoby podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym, podlegają tym ubezpieczeniom, w tym ubezpieczeniu wypadkowemu, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia jego ustania.

Płatnik musi zgłosić pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych na druku ZUS ZUA w terminie 7 dni od daty powstania tego obowiązku. Termin 7 dni na dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń należy liczyć od dnia następnego po dniu określonym w umowie o pracę jako pierwszy dzień pracy. Na zgłoszenie do ubezpieczeń pracownika, który rozpoczął pracę od 28 lipca br., mieli Państwo termin do 4 sierpnia br. Zgłoszenia tego dokonali Państwo 30 lipca br., wobec czego ustawowy termin został zachowany.

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy w dniu, w którym rozpoczął pracę, nabędzie prawo do zasiłku od tego dnia, tj. od 28 lipca br. Zasiłek chorobowy będzie mu wypłacany w wysokości 100% podstawy wymiaru (także za okres pobytu w szpitalu).

Podstawa prawna

  • art. 6 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 36, art. 86 ust. 2 pkt 2, art. 88 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 6 ust. 1, art. 7–10 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »