| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasiłki i inne świadczenia > W jakiej wysokości przysługuje zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy pracy w przypadku dwóch równoległych umów o pracę

W jakiej wysokości przysługuje zasiłek chorobowy z tytułu wypadku przy pracy w przypadku dwóch równoległych umów o pracę

Pracownik pracuje u nas na 1/4 etatu jako portier. W innej firmie pracuje w pełnym wymiarze czasu pracy jako magazynier. Osoba ta miała wypadek przy pracy w magazynie. Zdarzenie pracodawca uznał za wypadek przy pracy. Pracownik jest na zwolnieniu lekarskim. Lekarz wystawił mu dwa zwolnienia lekarskie, jedno dla naszej firmy i drugie dla firmy, w której pracuje jako magazynier. Czy u nas pracownikowi przysługuje również zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie?

Pracownik ma prawo do 100% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego u obydwu pracodawców. Uznanie zdarzenia, któremu uległ pracownik, za wypadek przy pracy jest wiążące dla wszystkich płatników zasiłku chorobowego. Do zwolnienia lekarskiego pracownik powinien dołączyć zaświadczenie od lekarza, który wystawił zwolnienie lekarskie dla Państwa, z informacją, że niezdolność do pracy ma związek z wypadkiem przy pracy.

UZASADNIENIE

Pracownik, który jest na zwolnieniu lekarskim w związku z wypadkiem przy pracy, ma prawo do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego w wysokości 100% podstawy wymiaru u każdego płatnika zasiłku (art. 9 ust. 1 ustawy wypadkowej). W takiej samej wysokości zasiłek chorobowy przysługuje pracownikowi od każdego pracodawcy, nie tylko od pracodawcy, u którego doszło do wypadku przy pracy.

WAŻNE!

Z tytułu wypadku przy pracy pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy zawsze w wysokości 100% podstawy wymiaru niezależnie od liczby płatników zasiłku.

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego, jeżeli pracodawca uznał zdarzenie za wypadek przy pracy.

Wysokość zasiłku chorobowego wylicza się z wynagrodzenia uzyskanego za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc niezdolności do pracy albo z krótszego okresu, jeżeli ubezpieczenie wypadkowe było krótsze (art. 36 ust. 1 i ust. 2 ustawy zasiłkowej w związku z art. 7 ustawy wypadkowej).

Zatrudniony u Państwa pracownik świadczy pracę na podstawie umowy o pracę w dwóch firmach. Z tytułu obydwu umów o pracę pracownik podlega ubezpieczeniu wypadkowemu (art. 13 pkt 1 ustawy systemowej). Dlatego pracownikowi przysługują dwa zasiłki chorobowe z ubezpieczenia wypadkowego – od Państwa i od drugiego pracodawcy (art. 55 ust. 2 w związku z art. 61 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy zasiłkowej).

Pracodawca, u którego doszło do wypadku przy pracy, zasiłek chorobowy w wysokości 100% wypłaci na podstawie zwolnienia lekarskiego i zatwierdzonego przez pracodawcę protokołu powypadkowego (art. 53 ust. 1 w związku z art. 234 Kodeksu pracy). Natomiast Państwo powinni wypłacić zasiłek w wysokości 100% podstawy wymiaru na podstawie zwolnienia lekarskiego oraz zaświadczenia lekarza o związku zwolnienia z wypadkiem przy pracy. Nie ma oficjalnego wzoru takiego zaświadczenia. Wystarczy, jeśli lekarz stwierdzi, że niezdolność do pracy powstała w wyniku wypadku przy pracy u płatnika, u którego miał miejsce wypadek, podpisze się i przystawi pieczątkę. Dla płatnika jest to dokument, na podstawie którego ma on obowiązek wypłacić zasiłek chorobowy w wysokości 100% podstawy wymiaru.

Podstawa prawna

  • art. 6, art. 7, art. 8, art. 9 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. Nr 199, poz. 1673 ze zm.),
  • art. 36 ust. 1 i ust. 2, art. 53 ust. 1, art. 55 ust. 2, art. 61 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 276 ze zm.),
  • art. 234 Kodeksu pracy,
  • art. 13 pkt 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Jakubowska-Gregier

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »