| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Umowa zlecenia emeryta lub rencisty - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Umowa zlecenia emeryta lub rencisty - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Osoba posiadająca uprawnienia emerytalne lub rentowe może podejmować zatrudnienie na podstawie umowy zlecenia, umowy o pracę, prowadzić działalność gospodarczą. Czy jest obowiązana płacić składki na ubezpieczenie społeczne, skoro już jest emerytem lub rencistą?

Umowa o pracę i umowa zlecenie zawarta z pracodawcą

Emeryt lub rencista może pozostawać czynny na rynku pracy. Jeżeli jest zatrudniony na umowę o pracę, a dodatkowo zawrze z własnym pracodawcą umowę zlecenie, podlega ubezpieczeniu społecznemu z obydwu tytułów. Zasada ta dotyczy także sytuacji, gdy umowa została zawarta z innym podmiotem, ale jest wykonywana na rzecz pracodawcy – składki trzeba odprowadzać od obu umów.

Osoba mająca ustalone prawo do emerytury została zatrudniona, na podstawie umowy o pracę, w spółce jawnej od 1 lutego 2009 r. Pracodawca, jako płatnik składek, dokonał zgłoszenia tej osoby do obowiązkowych ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych, wypadkowego i chorobowego. W dniu 15 kwietnia 2009 r. osoba ta dodatkowo zawarła umowę zlecenie z własnym pracodawcą.
Z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia wymieniona osoba podlega również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i chorobowemu.

Umowa o pracę i umowa zlecenie niewykonywana na rzecz pracodawcy

Gdy emeryt lub rencista pozostaje w stosunku pracy i podejmuje się wykonania powierzonych czynności na mocy umowy zlecenia zawartej z podmiotem innym niż pracodawca i niewykonywanej na rzecz pracodawcy, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu z umowy o pracę. Ubezpieczenie z umowy zlecenia jest dla niego dobrowolne, z wyjątkiem ubezpieczenia chorobowego, do którego przystąpić nie może.

Emeryci i renciści bez prawa do zasiłku chorobowego - wyrok TK

Osoba mająca ustalone prawo do renty została zatrudniona od 1 stycznia 2009 r. na podstawie umowy o pracę w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, na 1/2 etatu, z miesięcznym wynagrodzeniem 800 zł. Pracodawca, jako płatnik składek, dokonał jej zgłoszenia do obowiązkowych ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych, wypadkowego i chorobowego. Dodatkowo osoba ta wykonuje w okresie od 15 kwietnia do 31 grudnia 2009 r. umowę-zlecenie zawartą ze spółką jawną.  Z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy-zlecenia wymieniona osoba podlega dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Jeżeli złoży wniosek o objęcie tymi ubezpieczeniami, zleceniodawca będzie zobowiązany zgłosić ją również do ubezpieczenia wypadkowego, gdyż praca jest wykonywana w jego siedzibie. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy zlecenia pozostaje fakt, iż osoba ta z tytułu umowy o pracę osiąga przychód niższy niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karol Grymuła

Ekspert w zakresie kredytów mieszkaniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »