| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Umowa o pracę i umowa zlecenia - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Umowa o pracę i umowa zlecenia - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Pracownik pozostający w stosunku pracy może jednocześnie podjąć się dodatkowego zajęcia na podstawie umowy zlecenia. Zarówno umowa o pracę, jak i umowy cywilnoprawne podlegają ubezpieczeniu społecznemu, zatem powstaje sytuacje zbiegu tytułów do ubezpieczenia. Kiedy ubezpieczenie jest obowiązkowe, a kiedy dobrowolne?

Zobacz: Umowa zlecenie 2016 - składki ZUS, zbieg tytułów

Zbieg tytułów do ubezpieczeń

Zbieg tytułów do ubezpieczenia społecznego to taki stan faktyczny, w którym jedna osoba wykonuje różne działalności, od których należy odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne. Zleceniobiorca może jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą, być rolnikiem, duchownym. Ustawodawca wprowadza w tej dziedzinie szczególne regulacje.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Dobrowolność dodatkowego ubezpieczenia

Ubezpieczenie społeczne z dodatkowych tytułów, w tym umowy zlecenia, w przypadku pracownika, który ze stosunku pracy otrzymuje wyższe wynagrodzenie za pracę niż wynagrodzenie minimalne określone przepisami prawa, jest zawsze dobrowolne. Podobnie pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu, o ile ma zagwarantowane co najmniej wynagrodzenie minimalne, nie ma obowiązku podlegania ubezpieczeniu społecznemu z innych tytułów niż umowa o pracę. W sytuacji, gdy pracownik pozostaje w co najmniej dwóch stosunkach pracy, sumuje się ich podstawy wymiaru składek - jeżeli są one równe lub wyższe niż minimalne wynagrodzenie, ubezpieczenie społecznego z umowy zlecenia nie jest obowiązkowe, a dobrowolne.

Osoba wykonująca w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2009 r. umowę-zlecenie zatrudniona jest jednocześnie na podstawie dwóch umów o pracę (w jednym zakładzie pracy na 1/2 etatu z wynagrodzeniem miesięcznym 700 zł, w drugim zakładzie pracy na 1/2 etatu z wynagrodzeniem miesięcznym 650 zł). Ponieważ osoba ta łącznie – z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy –osiąga miesięcznie wynagrodzenie w kwocie 1350 zł (tj. wyższe niż minimalne wynagrodzenie w 2009 r., które wynosiło 1276 zł), z tytułu wykonywanej w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2009 r. umowy zlecenia podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym dobrowolnie.

Redakcja poleca: Rewolucja w umowach zlecenie

Umowa zlecenia z pracodawcą

Jeżeli osoba pozostająca w stosunku pracy zawiera dodatkowo z własnym pracodawcą umowę zlecenie, to z tytułu tej umowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu tak jak w przypadku umowy o pracę. Oznacza to, że należy odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Podstawę wymiaru składki stanowi w takim wypadku łączny przychód uzyskiwany ze stosunków prawnych: stosunku pracy i stosunku cywilnoprawnego. Pracodawca nie zgłasza zawartej umowy zlecenia jako osobnego źródła do ubezpieczenia, ale w miesięcznym raporcie składanym za pracownika wskazuje łączny przychód uzyskiwany z umowy o pracę i umowy zlecenia. Od obu umów płaci wspólną składkę.

Forum Kadry

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Rozwodowa DIVORCED

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »