| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Umowa o pracę i umowa zlecenia - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Umowa o pracę i umowa zlecenia - zbieg tytułów do ubezpieczeń

Pracownik pozostający w stosunku pracy może jednocześnie podjąć się dodatkowego zajęcia na podstawie umowy zlecenia. Zarówno umowa o pracę, jak i umowy cywilnoprawne podlegają ubezpieczeniu społecznemu, zatem powstaje sytuacje zbiegu tytułów do ubezpieczenia. Kiedy ubezpieczenie jest obowiązkowe, a kiedy dobrowolne?

Zobacz: Umowa zlecenie 2016 - składki ZUS, zbieg tytułów

Zbieg tytułów do ubezpieczeń

Zbieg tytułów do ubezpieczenia społecznego to taki stan faktyczny, w którym jedna osoba wykonuje różne działalności, od których należy odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne. Zleceniobiorca może jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą, być rolnikiem, duchownym. Ustawodawca wprowadza w tej dziedzinie szczególne regulacje.

Polecamy poradnik: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Dobrowolność dodatkowego ubezpieczenia

Ubezpieczenie społeczne z dodatkowych tytułów, w tym umowy zlecenia, w przypadku pracownika, który ze stosunku pracy otrzymuje wyższe wynagrodzenie za pracę niż wynagrodzenie minimalne określone przepisami prawa, jest zawsze dobrowolne. Podobnie pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu, o ile ma zagwarantowane co najmniej wynagrodzenie minimalne, nie ma obowiązku podlegania ubezpieczeniu społecznemu z innych tytułów niż umowa o pracę. W sytuacji, gdy pracownik pozostaje w co najmniej dwóch stosunkach pracy, sumuje się ich podstawy wymiaru składek - jeżeli są one równe lub wyższe niż minimalne wynagrodzenie, ubezpieczenie społecznego z umowy zlecenia nie jest obowiązkowe, a dobrowolne.

Osoba wykonująca w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2009 r. umowę-zlecenie zatrudniona jest jednocześnie na podstawie dwóch umów o pracę (w jednym zakładzie pracy na 1/2 etatu z wynagrodzeniem miesięcznym 700 zł, w drugim zakładzie pracy na 1/2 etatu z wynagrodzeniem miesięcznym 650 zł). Ponieważ osoba ta łącznie – z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy –osiąga miesięcznie wynagrodzenie w kwocie 1350 zł (tj. wyższe niż minimalne wynagrodzenie w 2009 r., które wynosiło 1276 zł), z tytułu wykonywanej w okresie od 1 maja do 30 czerwca 2009 r. umowy zlecenia podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym dobrowolnie.

Redakcja poleca: Rewolucja w umowach zlecenie

Umowa zlecenia z pracodawcą

Jeżeli osoba pozostająca w stosunku pracy zawiera dodatkowo z własnym pracodawcą umowę zlecenie, to z tytułu tej umowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu tak jak w przypadku umowy o pracę. Oznacza to, że należy odprowadzić składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Podstawę wymiaru składki stanowi w takim wypadku łączny przychód uzyskiwany ze stosunków prawnych: stosunku pracy i stosunku cywilnoprawnego. Pracodawca nie zgłasza zawartej umowy zlecenia jako osobnego źródła do ubezpieczenia, ale w miesięcznym raporcie składanym za pracownika wskazuje łączny przychód uzyskiwany z umowy o pracę i umowy zlecenia. Od obu umów płaci wspólną składkę.

Forum Kadry

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka M. Kalisz

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »