| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Jak wycofać raport ZUS RSA w razie anulowania urlopu bezpłatnego

Jak wycofać raport ZUS RSA w razie anulowania urlopu bezpłatnego

Jeden z naszych pracowników jeszcze przed świętami złożył wniosek o urlop bezpłatny na 28 grudnia 2012 r. Pracodawca mu go udzielił i podpisany wniosek urlopowy trafił do kadr. Okazało się jednak, że ze względu na zmianę planów osobistych na przełomie roku pracownik mógł przyjść do pracy 28 grudnia i za zgodą pracodawcy nie wykorzystał urlopu bezpłatnego w tym dniu. W efekcie przepracował cały wymiar czasu pracy obowiązujący go w grudniu. Wiadomość ta została przekazana do kadr już po przesłaniu do ZUS kompletu rozliczeniowego za grudzień 2012 r. Jak w takiej sytuacji należy skorygować grudniowy raport ZUS RSA?

PRZYKŁAD

W komplecie dokumentów rozliczeniowych za grudzień 2012 r. płatnik złożył za pracownicę następujące raporty świadczeniowe ZUS RSA (z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 00):

  • z kodem świadczenia/przerwy 312 (zasiłek opiekuńczy) – okres od 3.12.2012 r. do 7.12.2012 r., kwota: 450 zł, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 5,
  • z kodem świadczenia/przerwy 313 (zasiłek chorobowy) – okres od 19.12.2012 r. do 21.12.2012 r., kwota: 320 zł, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 3
  • z kodem świadczenia/przerwy 111 (urlop bezpłatny) – okres: 28.12.2012 – 28.12.2012, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 1.

Płatnik chce wycofać raport z kodem świadczenia/przerwy 111, ponieważ ostatecznie pracownica nie wykorzystała przyznanego jej urlopu bezpłatnego. Pozostałe raporty (z kodami 312 i 313) są poprawne. W komplecie dokumentów rozliczeniowych korygujących, oznaczonym tym samym, kolejnym numerem identyfikatora, płatnik powinien przekazać deklarację rozliczeniową, dołączając do niej ponownie dwa poprawne raporty ZUS RSA – z kodem świadczenia/przerwy 312 oraz z kodem świadczenia/przerwy 313. W komplecie nie należy umieszczać raportu z kodem 111.

Imienne raporty miesięczne dzielą się na dwa typy – raporty składkowe (ZUS RCA i ZUS RZA, w których są przekazywane informacje o należnych składkach) oraz raporty świadczeniowe (ZUS RSA, które służą do przekazywania informacji o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek). Korekty dokonuje się w ramach jednego typu raportów. Jeżeli za ubezpieczonego został złożony zarówno raport składkowy, jak i świadczeniowy z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia, a błąd jest tylko w jednym raporcie, to należy skorygować tylko ten jeden raport.

WAŻNE!

Jeżeli błąd dotyczy tylko raportu ZUS RSA, nie należy w komplecie dokumentów korygujących przesyłać poprawnego raportu ZUS RCA.

Imienne raporty korygujące każdorazowo trzeba przesyłać do ZUS wraz z deklaracją rozliczeniową korygującą. Płatnik przesyła do ZUS korekty raportów imiennych razem z deklaracją także w sytuacji, gdy w wyniku skorygowania raportów dane zawarte w poprzednio złożonej deklaracji DRA nie uległy żadnej zmianie. Komplet dokumentów korygujących trzeba oznaczyć tym samym numerem identyfikatora.

Przypomnijmy, że korektę imiennych raportów przekazuje się do ZUS w terminie 7 dni od daty stwierdzenia błędów przez płatnika w jego własnym zakresie lub od dnia otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.

Jeżeli konieczność korekty danych podanych w imiennym raporcie miesięcznym jest wynikiem:

  • decyzji ZUS – na złożenie korekty płatnik ma 7 dni od uprawomocnienia się decyzji;
  • kontroli – korekta powinna zostać przesłana do ZUS nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli (art. 41 ust. 7b ustawy systemowej).

Oprócz tego płatnicy mają obowiązek kompleksowego sprawdzenia dokumentacji przesłanej do ZUS w danym roku kalendarzowym i przesłania korekt najpóźniej do 30 kwietnia danego roku za rok poprzedni.

Podstawa prawna:

  • art. 41 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • załączniki nr 14 i nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »