| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Jak wycofać raport ZUS RSA w razie anulowania urlopu bezpłatnego

Jak wycofać raport ZUS RSA w razie anulowania urlopu bezpłatnego

Jeden z naszych pracowników jeszcze przed świętami złożył wniosek o urlop bezpłatny na 28 grudnia 2012 r. Pracodawca mu go udzielił i podpisany wniosek urlopowy trafił do kadr. Okazało się jednak, że ze względu na zmianę planów osobistych na przełomie roku pracownik mógł przyjść do pracy 28 grudnia i za zgodą pracodawcy nie wykorzystał urlopu bezpłatnego w tym dniu. W efekcie przepracował cały wymiar czasu pracy obowiązujący go w grudniu. Wiadomość ta została przekazana do kadr już po przesłaniu do ZUS kompletu rozliczeniowego za grudzień 2012 r. Jak w takiej sytuacji należy skorygować grudniowy raport ZUS RSA?

PRZYKŁAD

W komplecie dokumentów rozliczeniowych za grudzień 2012 r. płatnik złożył za pracownicę następujące raporty świadczeniowe ZUS RSA (z kodem tytułu ubezpieczenia 01 10 00):

  • z kodem świadczenia/przerwy 312 (zasiłek opiekuńczy) – okres od 3.12.2012 r. do 7.12.2012 r., kwota: 450 zł, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 5,
  • z kodem świadczenia/przerwy 313 (zasiłek chorobowy) – okres od 19.12.2012 r. do 21.12.2012 r., kwota: 320 zł, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 3
  • z kodem świadczenia/przerwy 111 (urlop bezpłatny) – okres: 28.12.2012 – 28.12.2012, liczba dni zasiłkowych/liczba wypłat: 1.

Płatnik chce wycofać raport z kodem świadczenia/przerwy 111, ponieważ ostatecznie pracownica nie wykorzystała przyznanego jej urlopu bezpłatnego. Pozostałe raporty (z kodami 312 i 313) są poprawne. W komplecie dokumentów rozliczeniowych korygujących, oznaczonym tym samym, kolejnym numerem identyfikatora, płatnik powinien przekazać deklarację rozliczeniową, dołączając do niej ponownie dwa poprawne raporty ZUS RSA – z kodem świadczenia/przerwy 312 oraz z kodem świadczenia/przerwy 313. W komplecie nie należy umieszczać raportu z kodem 111.

Imienne raporty miesięczne dzielą się na dwa typy – raporty składkowe (ZUS RCA i ZUS RZA, w których są przekazywane informacje o należnych składkach) oraz raporty świadczeniowe (ZUS RSA, które służą do przekazywania informacji o wypłaconych świadczeniach i przerwach w opłacaniu składek). Korekty dokonuje się w ramach jednego typu raportów. Jeżeli za ubezpieczonego został złożony zarówno raport składkowy, jak i świadczeniowy z tym samym kodem tytułu ubezpieczenia, a błąd jest tylko w jednym raporcie, to należy skorygować tylko ten jeden raport.

WAŻNE!

Jeżeli błąd dotyczy tylko raportu ZUS RSA, nie należy w komplecie dokumentów korygujących przesyłać poprawnego raportu ZUS RCA.

Imienne raporty korygujące każdorazowo trzeba przesyłać do ZUS wraz z deklaracją rozliczeniową korygującą. Płatnik przesyła do ZUS korekty raportów imiennych razem z deklaracją także w sytuacji, gdy w wyniku skorygowania raportów dane zawarte w poprzednio złożonej deklaracji DRA nie uległy żadnej zmianie. Komplet dokumentów korygujących trzeba oznaczyć tym samym numerem identyfikatora.

Przypomnijmy, że korektę imiennych raportów przekazuje się do ZUS w terminie 7 dni od daty stwierdzenia błędów przez płatnika w jego własnym zakresie lub od dnia otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.

Jeżeli konieczność korekty danych podanych w imiennym raporcie miesięcznym jest wynikiem:

  • decyzji ZUS – na złożenie korekty płatnik ma 7 dni od uprawomocnienia się decyzji;
  • kontroli – korekta powinna zostać przesłana do ZUS nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli (art. 41 ust. 7b ustawy systemowej).

Oprócz tego płatnicy mają obowiązek kompleksowego sprawdzenia dokumentacji przesłanej do ZUS w danym roku kalendarzowym i przesłania korekt najpóźniej do 30 kwietnia danego roku za rok poprzedni.

Podstawa prawna:

  • art. 41 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • załączniki nr 14 i nr 18 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. Nr 186, poz. 1444).
reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Halina Kochalska

Analityk Gold Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »