| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Jak prawidłowo złożyć formularz ZUS IWA za 2012 r.

Jak prawidłowo złożyć formularz ZUS IWA za 2012 r.

Termin na przekazanie formularza ZUS IWA „Informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe” za 2012 r. upływa 31 stycznia 2013 r. Dla płatników składek, którzy przekazali ten formularz również za poprzednie 2 lata (za 2010 r. i 2011 r.), obowiązującą ich wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na okres od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. ustali ZUS, zawiadamiając ich o tym najpóźniej do 20 kwietnia 2013 r.

Brak ZUS IWA/błędy w ZUS IWA

Jeśli płatnik, który ma obowiązek złożyć formularz ZUS IWA za 2012 r., składał go również za dwa poprzednie lata (2010 r. i 2011 r.), to na podstawie danych o wypadkowości z tych trzech lat stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującą go przez cały kolejny rok składkowy (od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r.), ustali mu ZUS. Zawiadomienie z ZUS w tej sprawie płatnik powinien otrzymać nie później niż do 20 kwietnia 2013 r. (art. 32 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Płatnik, który nie przekaże formularza ZUS IWA albo przekaże go, ale wykaże w nim nieprawdziwe dane, w wyniku czego ZUS ustali obowiązującą go stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe w zaniżonej wysokości, poniesie konsekwencje tych nieprawidłowości. ZUS w takim przypadku wyznaczy w drodze decyzji obowiązującą płatnika przez cały nowy rok składkowy stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 150% stopy, jaka zostałaby ustalona na podstawie prawidłowych danych (art. 34 ust. 1 ustawy wypadkowej). Ponadto płatnik musi opłacić zaległe składki (wyrównanie zaniżonych składek) wraz z odsetkami za zwłokę. Przekazanie w informacji ZUS IWA nieprawdziwych danych oznacza również konieczność jej skorygowania (art. 31 ust. 10 ustawy wypadkowej).

Słowniczek:

Śmiertelny wypadek przy pracy – wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku (art. 3 ust. 4 ustawy wypadkowej).

Ciężki wypadek przy pracy – wypadek, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, takie jak: utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub inne uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu, a także choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie albo trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała (art. 3 ust. 5 ustawy wypadkowej).

Rok składkowy – okres obowiązywania stopy procentowej składek na ubezpieczenie wypadkowe należnych za okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku (art. 2 pkt 8 ustawy wypadkowej).

  • art. 2 pkt 8, art. 27–34 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (Dz.U. Nr 200, poz. 1692 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dremel

BIG ON DETAIL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »