| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Czy od wynagrodzenia z kontraktu prowadzący działalność płaci składki

Czy od wynagrodzenia z kontraktu prowadzący działalność płaci składki

Prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Zakres prowadzonej działalności jest ujęty szeroko. Z działalności opłacam składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuję umowę kontraktu menedżerskiego z wynagrodzeniem miesięcznym w wysokości 8 tys. zł, wypłacanym ostatniego dnia danego miesiąca. Uważam, iż od wynagrodzenia z kontraktu nie powinny być opłacane żadne składki. Czy mam rację?

Osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zawiera umowę o charakterze umowy zlecenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (a więc gdy przedmiot prowadzonej działalności pokrywa się z przedmiotem wykonywanej umowy i dla celów podatkowych przychód z tej umowy jest traktowany jako przychód z działalności), podlega ubezpieczeniom wyłącznie z działalności. Wówczas od wynagrodzenia z umowy zlecenia nie powinny być naliczane żadne składki. Zgodnie jednak z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody uzyskane na podstawie kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, uważa się za przychody z działalności wykonywanej osobiście. Wobec tego dla menedżera, który równocześnie ma wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i jednocześnie ma zawartą umowę kontraktu menedżerskiego na zarządzanie, w zakresie opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych przychód uzyskiwany z tej umowy jest traktowany jak przychód z działalności wykonywanej osobiście. Tym samym umowa o zarządzanie powinna być traktowana jako tytuł do ubezpieczeń, a nie jako umowa wykonywana w ramach działalności gospodarczej.

Jeżeli osoba prowadząca działalność gospodarczą ma ujęty dość szeroko zakres prowadzonej działalności i oprócz osiągania przychodów na podstawie kontraktu menedżerskiego równocześnie prowadzi działalność w innym zakresie, mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń. Z uwagi na to, że w analizowanej sytuacji podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z umowy zlecenia (wypłacane w danym miesiącu wynagrodzenie) jest wyższa od minimalnej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących, ubezpieczonemu przysługuje prawo wyboru tytułu, z którego chce podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Gdy jako tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych zostanie wybrana działalność gospodarcza, wówczas ubezpieczenia emerytalne i rentowe z umowy zlecenia (kontraktu menedżerskiego) mają charakter dobrowolny, a obowiązkowa jest wyłącznie składka na ubezpieczenie zdrowotne.

MARCIN LIPIŃSKI

ekspert od ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego

Podstawa prawna:

art. 13 pkt 9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

art. 9 ust. 2a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.).

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK