| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Czy spółka, która przejęła inną spółkę, może wystąpić do ZUS o wydanie interpretacji za okres sprzed przejęcia

Czy spółka, która przejęła inną spółkę, może wystąpić do ZUS o wydanie interpretacji za okres sprzed przejęcia

Nasze przedsiębiorstwo (spółka z o.o.) w marcu br. przejęło inny zakład pracy (również spółkę z o.o.) wraz z zatrudnionymi osobami w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Przejmując sukcesywnie dokumentację kadrowo-płacową stwierdzaliśmy, że przejęty płatnik wyłączał z oskładkowania niektóre składniki wynagrodzenia. W wielu przypadkach mamy wątpliwość, czy robił to prawidłowo i w związku z tym chcielibyśmy uzyskać pisemne interpretacje ZUS. Stosownie do uzyskanego stanowiska planujemy albo pozostawić rozliczenia bez zmian, albo sporządzić korekty i wyrównać ewentualne zadłużenie. Czy jako następca prawny przejętego płatnika możemy wnioskować do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji?

Obecnie Państwa firma odpowiada za zobowiązania podatkowe i składkowe przejętego płatnika. Zatem jako następca prawny przejętego płatnika mogą Państwo wystąpić do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji dotyczącej należności powstałych przed przejęciem. Szczegóły w uzasadnieniu.

Przedsiębiorca może złożyć do organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w swojej sprawie. Zarówno osoba fizyczna (przedsiębiorca działający na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej), jak i osoba prawna (np. spółka akcyjna) oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (np. spółka jawna), prowadzące działalność gospodarczą, mogą uzyskać od organu stanowisko co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne (art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dalej ustawy o sdg). Przepis ten dotyczy również udzielania interpretacji pisemnych przez ZUS. Przedsiębiorca może uzyskać interpretację w zakresie obowiązku świadczenia składek za osoby trzecie (np. spółka za pracowników lub inne zatrudnione osoby) oraz składek na własne ubezpieczenia (w przypadku osób prowadzących działalność pozarolniczą).

Interpretacja może dotyczyć stanu faktycznego przeszłego, obecnego i przyszłego. Przedsiębiorca może zatem wystąpić do ZUS o wydanie interpretacji zarówno w sytuacji, gdy już następuje (bądź nastąpiło w przeszłości) stosowanie spornego przepisu, jak i wówczas, gdy zastosowanie przepisu ma dopiero nastąpić.

W Państwa przypadku stan faktyczny obejmuje zdarzenia, które zaistniały w przeszłości, kiedy płatnikiem składek był podmiot, który obecnie już nie istnieje (przedsiębiorstwo przejęte). Jako podmiot przejmujący inny zakład pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy, z mocy prawa stali się Państwo stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie. Ponadto Państwa spółka, jako następca prawny przejętej spółki, jest odpowiedzialna za należności z tytułu składek, które powstały przed przejęciem. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych rozciąga bowiem stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej regulujących odpowiedzialność osób trzecich (w tym następców prawnych) za należności o charakterze podatkowym na należności z tytułu składek.

Mają Państwo zatem pełne prawo wystąpić o wydanie interpretacji pisemnej do ZUS, przedstawiając stan faktyczny, który nastąpił u przejętego płatnika w okresie przed połączeniem podmiotów. Interpretacja ta będzie pełniła funkcję ochronną w zakresie, w którym płatnik się do niej zastosuje (a zatem, jak w Państwa przypadku, stosownie do uzyskanej wykładni skorygują Państwo dokumenty sprzed przejęcia lub pozostawią je bez zmian). Płatnik, który przejął inną spółkę, składa wniosek o wydanie interpretacji we własnym imieniu, posługując się własnymi numerami identyfikacyjnymi.

Przygotowując wniosek o interpretację należy w możliwie najpełniejszy sposób przedstawić stan faktyczny, który stwierdzają Państwo po analizie dokumentacji przejętego przedsiębiorstwa. Główną korzyścią z uzyskania interpretacji jest szczególna ochrona przedsiębiorcy. Firma, która zastosowała się do uzyskanej interpretacji, nie może zostać obciążona jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w zakresie, w jakim zastosowała się do wykładni organu (art. 10a ust. 2 ustawy o sdg).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Soneta sp. z o.o.

Firma Soneta sp. z o.o. jest polskim producentem oprogramowania do zarządzania i księgowości – enova365.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »