| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Od kiedy zgłosić do ubezpieczeń pracownika, gdy data zawarcia umowy i data rozpoczęcia pracy są różne

Od kiedy zgłosić do ubezpieczeń pracownika, gdy data zawarcia umowy i data rozpoczęcia pracy są różne

Podpisaliśmy umowę o pracę 10 listopada 2010 r. z datą rozpoczęcia pracy 12 listopada br. Od jakiej daty należy zgłosić pracownika do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego?

Pracownika należy zgłosić do ubezpieczeń od 12 listopada, tj. od dnia nawiązania z nim stosunku pracy. Data zawarcia umowy nie ma znaczenia.

UZASADNIENIE

Pracownik podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku.

Stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli tego terminu nie określono – w dniu zawarcia umowy (art. 26 Kodeksu pracy). Oznacza to, że skoro wskazali Państwo w umowie o pracę, że pracownik rozpocznie pracę 12 listopada 2010 r., to ta data będzie jednocześnie datą nawiązania stosunku pracy. Od tego dnia należy pracownika zgłosić do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

WAŻNE!

Jeśli w umowie o pracę została podana data rozpoczęcia pracy, od tej daty nawiązuje się stosunek pracy.

Pracownika należy zgłosić do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego w terminie 7 dni od daty powstania obowiązku tych ubezpieczeń (od dnia nawiązania stosunku pracy), tj. najpóźniej 19 listopada 2010 r. Zgłoszenia należy dokonać na druku ZUS ZUA. W druku tym należy wpisać 12 listopada 2010 r. jako datę powstania obowiązku ubezpieczeń.

Inaczej byłoby, gdyby w umowie o pracę nie określili Państwo daty rozpoczęcia pracy. W takim przypadku stosunek pracy zostałby nawiązany od 10 listopada br., tj. od dnia jej zawarcia. Od tego dnia pracownik podlegałby ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Kodeks pracy

  • art. 26 Kodeksu pracy,
  • art. 6 ust. 1 pkt 1, art. 13 pkt 1, art. 36 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista ds. ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »