| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Czy zgłosić do ubezpieczeń obywatela państwa pozaunijnego, który posiada kartę czasowego pobytu w Polsce

Czy zgłosić do ubezpieczeń obywatela państwa pozaunijnego, który posiada kartę czasowego pobytu w Polsce

Zatrudniliśmy pracownika, który przyjechał z Indii i ma hinduskie obywatelstwo. Posiada kartę czasowego pobytu w Polsce. Czy będzie podlegał w Polsce ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu. Jakie zasady ubezpieczeń go obowiązują?

Pracownik hinduski będzie podlegał w Polsce ubezpieczeniom, ponieważ pracuje w Polsce na podstawie umowy o pracę, która stanowi tytuł do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Należy go zgłosić do ubezpieczeń i rozliczać za niego składki na ogólnych zasadach dotyczących pracowników.

UZASADNIENIE

Polskie przepisy o ubezpieczeniach społecznych nie uzależniają obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym od posiadania polskiego obywatelstwa. Każda osoba, która na terytorium Polski wykonuje jeden z rodzajów działalności wymienionych w art. 6 ustawy systemowej jako tytuł do ubezpieczeń społecznych, podlega tym ubezpieczeniom obowiązkowo, bez względu na obywatelstwo.

Zatrudnianie w Polsce cudzoziemców spoza państw członkowskich UE i EOG jest obwarowane wieloma warunkami. Uzależnione jest od uzyskania pozwolenia na pracę (z wyjątkami określonymi w ustawie o promocji zatrudnienia). Zezwolenie na pracę jest wydawane wyłącznie na pisemny wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi przez właściwego wojewodę. Zezwolenie jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane.

Pracodawca zawiera z cudzoziemcem umowę w formie pisemnej na warunkach określonych we wniosku o wydanie zezwolenia. Tylko taki cudzoziemiec jest pracownikiem na obszarze Polski i podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.

WAŻNE!

Pracowników, którzy nie posiadają obywatelstwa polskiego, obowiązują te same zasady ubezpieczeń, które obowiązują Polaków.

Od tej reguły istnieje jeden wyjątek. Dotyczy on obywateli obcych państw zatrudnionych w działających w Polsce przedstawicielstwach obcych państw. Obywatele państw obcych, których pobyt na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej nie ma charakteru stałego i którzy są zatrudnieni w obcych przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, misjach, misjach specjalnych lub instytucjach międzynarodowych, nie podlegają ubezpieczeniom społecznym w Polsce, chyba że umowy międzynarodowe stanowią inaczej (art. 5 ust. 2 ustawy systemowej).

Podstawa prawna

  • art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 66 ust. 1 pkt 1a ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
  • art. 87 ust. 1, art. 88, art. 88a, art. 88b ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.).

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »