| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Zasady podlegania > Czy redukcję etatu należy zgłosić w ZUS

Czy redukcję etatu należy zgłosić w ZUS

Pracownica, której skończył się urlop macierzyński, złożyła wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy z pełnego do połowy w okresie, z którego mogłaby korzystać z urlopu wychowawczego. Czy zmniejszenie etatu musimy zgłosić w ZUS? Czy pracownicę trzeba wyrejestrować z ubezpieczeń i ponownie do nich zgłosić?

PRZYKŁAD

Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego Maria P. złożyła pracodawcy wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy do 1/2 etatu na okres 3 lat (w tym czasie mogłaby przebywać na urlopie wychowawczym). Zatrudnienie w niższym wymiarze czasu pracy zaczęła pierwszego dnia po zakończeniu urlopu macierzyńskiego, czyli 16 sierpnia br. Za ten miesiąc pracodawca złożył za nią następujące raporty miesięczne:

● za czas urlopu macierzyńskiego:

– ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczeń 12 40 xx, wykazując m.in. składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od kwoty zasiłku macierzyńskiego wypłaconego w sierpniu,

– ZUS RSA z kodem tytułu ubezpieczeń 01 10 xx, wykazując m.in. kod świadczenia i przerwy 311 („zasiłek macierzyński z ubezpieczenia chorobowego”) oraz okres od 1.08 do 15.08 i kwotę wypłaconego zasiłku,

● za czas od powrotu do pracy w niższym wymiarze:

– ZUS RCA z kodem tytułu ubezpieczeń 01 10 xx, wykazując wynagrodzenie zmniejszone stosownie do wymiaru etatu i składki ustalone od tego wynagrodzenia.

Podstawa prawna

  • art. 1867 Kodeksu pracy,
  • art. 36 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dziennik Gazeta Prawna

Największy polski dziennik prawno-gospodarczy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »