| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Używanie prywatnych pojazdów a składki ZUS

Używanie prywatnych pojazdów a składki ZUS

Pracodawca chcąc zrekompensować pracownikowi używanie do celów służbowych prywatnego środka lokomocji z reguły wypłaca mu z tego tytułu stosowne świadczenie pieniężne. Jednakże dokonanie wypłaty tego typu świadczenia pieniężnego nie zawsze jest zwolnione z obowiązku naliczenia i opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, do których pracownik nabył prawo z uwagi na to, że pozostawał w stosunku pracy. Nie ulega więc wątpliwości, że otrzymane przez pracownika od pracodawcy świadczenia pieniężne z tytułu używania prywatnego środka lokomocji do celów służbowych stanowią przychody ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że od takich przychodów pracodawca ma obowiązek naliczyć i odprowadzić do ZUS składki na ubezpieczenia społeczne pracownika.

Wolne od składek są bowiem m.in. przychody ze stosunku pracy, które zostały w sposób wyczerpujący wymienione w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z późn.zm.). Świadczenie pieniężne wypłacone pracownikowi z tytułu używania prywatnego środka lokomocji do celów służbowych - w zależności od okoliczności - mogą przybrać postać przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 ww. rozporządzenia, które wolne są od składek na ubezpieczenia społeczne.

Na mocy § 2 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią przychody w postaci zwrotu kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników, na potrzeby pracodawcy, pojazdów niebędących własnością pracodawcy. Zasady, na jakich pracodawcy dokonują zwrotu takich kosztów, zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokumentowania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr 27, poz. 271 z późn.zm.), zwanym dalej „rozporządzenie w sprawie zwrotu kosztów”. Z § 1 tego rozporządzenia wynika, że omawiany zwrot kosztów następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Przepis ten stanowiąc, że przedmiotowego rozporządzenia nie stosuje się do zwrotu kosztów używania przez pracownika pojazdu do celów służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika, daje również pośrednio odpowiedź na pytanie, co należy rozumieć przez pojęcie jazd lokalnych. Mianowicie jazdą lokalną jest jazda środkiem lokomocji odbywana w celu wykonania zadań służbowych, która nie ma charakteru podróży służbowej (tj. jazda nie jest odbywana poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy pracownika). Zwrot kosztów następuje w dwóch formach - ryczałtu i tzw. kilometrówki.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Chronos-Investment Sp. z o. o.

Usługi księgowe i doradztwo podatkowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »