| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Jak płacić składki i podatek za osobę współpracującą

Jak płacić składki i podatek za osobę współpracującą

Jestem przedsiębiorcą wykonującym jednoosobową działalność gospodarczą. Od 1 maja chciałbym w swojej firmie zatrudnić na podstawie umowy o pracę (wynagrodzenie powyżej minimalnego) żonę, która jest jednocześnie przedsiębiorcą – wspólnikiem spółki cywilnej. Mamy różne adresy zamieszkania, ale prowadzimy wspólne gospodarstwo domowe. Jak powinienem rozliczać za żonę płace i ZUS? Które składniki wynagrodzenia żony będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu w mojej firmie? Czy żona będzie musiała opłacać składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu posiadania statusu wspólnika spółki cywilnej? Czy sytuacja byłaby inna, gdybym zatrudnił ją na podstawie umowy zlecenia (zamiast umowy o pracę), a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne byłaby niższa niż pracownicza?

Do celów ubezpieczeń społecznych Pana żona od 1 maja br. będzie miała status osoby współpracującej z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność. Będzie Pan musiał zapłacić za nią składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru przewidzianej dla takich osób współpracujących. Natomiast w świetle przepisów podatkowych Pana żona nadal będzie pracownikiem. Taki mieszany status prawny powoduje komplikacje z rozliczaniem jej wynagrodzenia na liście płac i kwalifikacją tego wynagrodzenia do kosztów uzyskania przychodów w Pana firmie. Pod względem rozliczeniowym korzystniejsze byłoby zatrudnienie żony na podstawie umowy zlecenia. Szczegóły w uzasadnieniu.

Nie ma formalnych przeszkód, aby mąż zatrudnił żonę w swojej firmie na podstawie umowy o pracę. Oboje muszą się jednak liczyć ze skutkami prawnymi takiego zatrudnienia w zakresie ubezpieczeń i podatków.

Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzają nieco odmienną, niż przepisy prawa pracy, definicję pracownika. W rozumieniu przepisów ubezpieczeniowych nie każda osoba zatrudniona w ramach stosunku pracy lub pozostająca w stosunku służby podlega ubezpieczeniom jak pracownik. Dotyczy to osób, które – mimo zawarcia umowy o pracę – spełniają warunki, aby uznać je za osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności.

Osobami współpracującymi z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą są:

  • małżonek,
  • dziecko własne, drugiego małżonka, przysposobione,
  • rodzic,
  • macocha, ojczym,
  • osoba przysposabiająca.

Warunkiem jest pozostawanie takiej osoby z osobą prowadzącą działalność we wspólnym gospodarstwie domowym i współpraca przy prowadzeniu tej działalności (art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób współpracujących, do celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca (art. 8 ust. 2 ustawy systemowej).

WAŻNE!

Uznanie pracownika za osobę współpracującą skutkuje odmiennym ukształtowaniem obowiązku ubezpieczeniowego za tę osobę – zgodnie ze schematem podlegania wiążącym osoby współpracujące, który znacznie różni się od zasad dotyczących pracowników.

Stwierdzenie, czy dany pracownik spełnia kryteria do uznania go za osobę współpracującą, sprawia czasem płatnikom problemy. Wskazówką mogą być tu wyroki sądów, które zapadały w tym zakresie.

Kryteria uznawania za osobę współpracującą na podstawie orzecznictwa sądowego

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Jaszczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »