| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy po złożeniu wniosku o upadłość trzeba opłacać składki ZUS

Czy po złożeniu wniosku o upadłość trzeba opłacać składki ZUS

Prowadzę mały zakład fryzjerski. Ze względu na złą koniunkturę na rynku być może będę zmuszony zgłosić do sądu gospodarczego wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy po złożeniu takiego wniosku nadal będę musiał opłacać składki ZUS?

Jeśli zatem przedsiębiorca po złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości nadal prowadzi działalność, podlega z jej tytułu ubezpieczeniom. W czasie między zgłoszeniem wniosku o ogłoszenie upadłości a wydaniem orzeczenia przez sąd może jednak dojść do sytuacji istotnego ograniczenia możliwości prowadzenia przedsiębiorstwa (np. przez zabezpieczenie majątku dłużnika). W takim przypadku nie można mówić o „faktycznym wykonywaniu działalności” skutkującym obowiązkiem ubezpieczeń społecznych. Faktyczne zaprzestanie prowadzenia działalności należy potwierdzić przez wyrejestrowanie płatnika z ZUS. Trzeba jednak pamiętać, że ZUS ma prawo wiedzieć, czy działalność rzeczywiście nie jest prowadzona, a jeżeli stwierdzi, że jednak jest – domagać się zaległych składek za okres, za który przedsiębiorca ich nie opłacił.

Jeśli w dokumentacji finansowej, złożonej do sądu razem z wnioskiem o ogłoszenie upadłości, zostanie uprawdopodobnione, że w ramach układu wierzyciele firmy zostaną zaspokojeni w stopniu wyższym, niż zostaliby zaspokojeni w drodze upadłości likwidacyjnej, istnieje szansa, że sąd ogłosi upadłość firmy z możliwością zawarcia układu (art. 14 upun). W takim postępowaniu upadłościowym zarząd nad mieniem wchodzącym w skład masy upadłości sprawuje sam upadły pod nadzorem nadzorcy sądowego (tzw. zarząd własny). Nie można co prawda wykluczyć sytuacji, w której sąd wyznaczy na zarządcę kogoś innego, ale są to przypadki sporadyczne. W przypadku gdy sąd umożliwi przedsiębiorcy dalsze sprawowanie zarządu nad majątkiem firmy, przedsiębiorca ten nadal może dokonywać czynności na własny rachunek i we własnym imieniu, jeśli tylko działania te nie przekraczają czynności zwykłego zarządu. Wówczas po dniu ogłoszenia upadłości firma nadal jest prowadzona i zarządzana przez tę samą osobę, pod dotychczasową nazwą firmy – chociaż z dodaniem oznaczenia „w upadłości układowej” i pod nadzorem nadzorcy sądowego. To może być wystarczająca przesłanka, aby ZUS uznał, że przedsiębiorca – mimo ogłoszenia upadłości jego firmy – nadal podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast w sytuacji ogłoszenia upadłości likwidacyjnej całość prowadzenia spraw upadłego przedsiębiorstwa przejmuje syndyk masy upadłościowej. Wówczas osoba, która dotychczas prowadziła tę działalność, faktycznie przestaje ją wykonywać, a tym samym traci tytuł do ubezpieczeń społecznych i przestaje im podlegać.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1, art. 14, art. 20–21, art. 156 ust. 3 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 ze zm.),
  • art. 13 pkt ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Monika Sawarska

Ekspert w zakresie prawa gospodarczego (prawa spółek, prawa bankowego, odpowiedzialności odszkodowawczej oraz handlu międzynarodowego).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »