| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Czy po złożeniu wniosku o upadłość trzeba opłacać składki ZUS

Czy po złożeniu wniosku o upadłość trzeba opłacać składki ZUS

Prowadzę mały zakład fryzjerski. Ze względu na złą koniunkturę na rynku być może będę zmuszony zgłosić do sądu gospodarczego wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy po złożeniu takiego wniosku nadal będę musiał opłacać składki ZUS?

Jeśli zatem przedsiębiorca po złożeniu wniosku o ogłoszenie upadłości nadal prowadzi działalność, podlega z jej tytułu ubezpieczeniom. W czasie między zgłoszeniem wniosku o ogłoszenie upadłości a wydaniem orzeczenia przez sąd może jednak dojść do sytuacji istotnego ograniczenia możliwości prowadzenia przedsiębiorstwa (np. przez zabezpieczenie majątku dłużnika). W takim przypadku nie można mówić o „faktycznym wykonywaniu działalności” skutkującym obowiązkiem ubezpieczeń społecznych. Faktyczne zaprzestanie prowadzenia działalności należy potwierdzić przez wyrejestrowanie płatnika z ZUS. Trzeba jednak pamiętać, że ZUS ma prawo wiedzieć, czy działalność rzeczywiście nie jest prowadzona, a jeżeli stwierdzi, że jednak jest – domagać się zaległych składek za okres, za który przedsiębiorca ich nie opłacił.

Jeśli w dokumentacji finansowej, złożonej do sądu razem z wnioskiem o ogłoszenie upadłości, zostanie uprawdopodobnione, że w ramach układu wierzyciele firmy zostaną zaspokojeni w stopniu wyższym, niż zostaliby zaspokojeni w drodze upadłości likwidacyjnej, istnieje szansa, że sąd ogłosi upadłość firmy z możliwością zawarcia układu (art. 14 upun). W takim postępowaniu upadłościowym zarząd nad mieniem wchodzącym w skład masy upadłości sprawuje sam upadły pod nadzorem nadzorcy sądowego (tzw. zarząd własny). Nie można co prawda wykluczyć sytuacji, w której sąd wyznaczy na zarządcę kogoś innego, ale są to przypadki sporadyczne. W przypadku gdy sąd umożliwi przedsiębiorcy dalsze sprawowanie zarządu nad majątkiem firmy, przedsiębiorca ten nadal może dokonywać czynności na własny rachunek i we własnym imieniu, jeśli tylko działania te nie przekraczają czynności zwykłego zarządu. Wówczas po dniu ogłoszenia upadłości firma nadal jest prowadzona i zarządzana przez tę samą osobę, pod dotychczasową nazwą firmy – chociaż z dodaniem oznaczenia „w upadłości układowej” i pod nadzorem nadzorcy sądowego. To może być wystarczająca przesłanka, aby ZUS uznał, że przedsiębiorca – mimo ogłoszenia upadłości jego firmy – nadal podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.

Natomiast w sytuacji ogłoszenia upadłości likwidacyjnej całość prowadzenia spraw upadłego przedsiębiorstwa przejmuje syndyk masy upadłościowej. Wówczas osoba, która dotychczas prowadziła tę działalność, faktycznie przestaje ją wykonywać, a tym samym traci tytuł do ubezpieczeń społecznych i przestaje im podlegać.

Podstawa prawna:

  • art. 5 ust. 1, art. 14, art. 20–21, art. 156 ust. 3 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1361 ze zm.),
  • art. 13 pkt ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 69 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Fiszer

Starszy Specjalista ds. Projektów HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK