| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Kontrakt menedżerski a składki ZUS

Interpretacja przepisów prezentowana przez ZUS nakazuje każdorazowo traktować kontrakt menedżerski jako odrębny tytuł do ubezpieczeń, nawet jeżeli jest on realizowany w ramach prowadzonej przez menedżera działalności gospodarczej. ZUS opiera się w tym zakresie na przepisach i interpretacjach podatkowych, mimo że taka praktyka została zakwestionowana przez Sąd Najwyższy.

Umowa kontraktu menedżerskiego może mieć charakter umowy o pracę lub umowy zlecenia. Może być również usługą realizowaną w ramach własnej działalności gospodarczej menedżera. Powoduje to liczne trudności interpretacyjne w zakresie stosowania przepisów ubezpieczeniowych do menedżerów zatrudnionych na kontrakcie.

Cechy kontraktu menedżerskiego

Jeżeli kontrakt menedżerski ma charakter umowy o pracę, osoba wykonująca tę umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na takich samych zasadach jak pracownik. Najczęściej jednak kontrakt nosi cechy umowy o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy zlecenia. Tym samym osoba wykonująca taką umowę podlega ubezpieczeniom społecznym na zasadach przewidzianych dla zleceniobiorców.

Oznacza to, że jeśli jest to jedyny tytuł do ubezpieczeń menedżera, należy go zgłosić do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego oraz ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZUA z kodem 04 11 xx. Do ubezpieczenia chorobowego osoba ta może przystąpić dobrowolnie na swój wniosek (art. 11 ust. 2 ustawy systemowej).

Inaczej będzie w sytuacji, gdy menedżer posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą i kontrakt menedżerski jest realizowany w ramach tej działalności. ZUS stoi na stanowisku, że w takim przypadku kontrakt powinien być traktowany jak odrębny tytuł do ubezpieczeń (umowa o charakterze umowy zlecenia) i – niezależnie od tego, że kontrakt jest wykonywany w ramach działalności – menedżer podlega obowiązkowi ubezpieczeniowemu z tytułu wykonywania takiej umowy. Z takim stanowiskiem nie zgodził się Sąd Najwyższy (wyrok z 9 grudnia 2008 r., I UK 138/08, OSNP 2010/11–12/144), o czym piszemy w dalszej części artykułu.

Kontrakt menedżerski jak umowa zlecenia

Kontrakt menedżerski jest umową cywilnoprawną nienazwaną. Jest zaliczany do umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia. Na podstawie tej umowy przyjmujący zlecenie (menedżer) zobowiązuje się do wykonywania czynności zarządu w imieniu zleceniodawcy (przedsiębiorstwa) i na jego rzecz, w zamian za wynagrodzenie.

Zleceniobiorcami, w rozumieniu ustawy systemowej, są osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Do tej grupy zalicza się także osoby wykonujące czynności zarządu na podstawie kontraktu menedżerskiego lub innej umowy o zarządzanie. Zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu (art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 ustawy systemowej), a także obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy zdrowotnej). Taki schemat podlegania ubezpieczeniom dotyczy przede wszystkim sytuacji, w których umowa zlecenia stanowi samoistny tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W przypadku gdy zleceniobiorca osiąga inne przychody podlegające oskładkowaniu, obowiązek ubezpieczeniowy może ukształtować się odmiennie.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adwokat Marta Kawecka Właściciel portalu LegalnaBudowa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »