| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Jak naliczyć składki od umowy o dzieło zawartej z własnym pracownikiem

Jak naliczyć składki od umowy o dzieło zawartej z własnym pracownikiem

Z pracownikiem naszego zakładu podpisaliśmy dodatkowo umowę o dzieło (z przeniesieniem praw autorskich) od 1 czerwca br. Wynagrodzenie z umowy o pracę w wysokości 2300 zł i wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło w wysokości 500 zł wypłacimy mu 29 czerwca. Jakie składki i jaką zaliczkę na podatek należy naliczyć od tych umów? Czy w obydwu przypadkach należy uznać, że są to przychody ze stosunku pracy? Czy pracownika należy zgłosić do ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy o dzieło?

RADA
Ustalając podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, a także wysokość składek na ubezpieczenia społeczne powinni Państwo traktować wynagrodzenie z umowy o dzieło jak przychód z umowy o pracę. Natomiast zaliczkę na podatek i składkę na ubezpieczenie zdrowotne należy liczyć odrębnie od przychodu z umowy o pracę i umowy o dzieło. Pracownika nie należy zgłaszać do ubezpieczeń społecznych z tytułu zawartej umowy o dzieło.

UZASADNIENIEUmowa o pracę i umowa o dzieło są zawsze odrębnym źródłem przychodów stanowiących podstawę do naliczenia podatku dochodowego. Do zakwalifikowania przychodu do określonego źródła istotny jest wyłącznie rodzaj umowy. Bez znaczenia pozostaje kwestia podmiotów, między którymi takie umowy zostały zawarte.

Inaczej jest przy kwalifikacji podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Gdy umowa o dzieło została zawarta między podmiotami, które łączy równocześnie stosunek pracy, przychody z obydwu umów – umowy o pracę i umowy o dzieło – traktuje się do celów ubezpieczeń społecznych jak przychody z umowy o pracę.

Odmienny sposób traktowania przychodów z umowy o pracę i umowy o dzieło zawartej z własnym pracodawcą do celów ustalenia wysokości składek i zaliczki na podatek ma wpływ na sposób ustalania ich wysokości. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ustala się jako sumę przychodów z tych umów i od niej nalicza się składki na te ubezpieczenia.

W przypadku ubezpieczenia zdrowotnego jedynie podstawę wymiaru składki na to ubezpieczenie do wykazania w raporcie rozliczeniowym ustala się jako sumę tych przychodów. Składkę na to ubezpieczenie należy liczyć odrębnie od przychodu z obydwu umów, co wiąże się z odrębnym liczeniem zaliczki na podatek od tych przychodów, z której może być sfinansowana część składki na ubezpieczenie zdrowotne z poszczególnych źródeł (7,75% podstawy jej wymiaru).

W dokumentach rozliczeniowych składanych za pracownika w ZUS za czerwiec br. powinni Państwo wykazać:

• podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w kwocie 2800 zł (suma wynagrodzeń z obydwu umów),

• składki finansowane przez pracownika na ubezpieczenia:
– emerytalne: 2800 zł × 9,76% = 273,28 zł,
– rentowe: 2800 zł × 6,5% = 182 zł,
– chorobowe: 2800 zł × 2,45% = 68,60 zł;
łącznie: 523,88 zł,

• podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jako sumę przychodów z obydwu umów pomniejszoną o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Sikorska-Kowal

Starszy Specjalista ds. projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »