| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Obowiązek przekazania druku ZUS RMUA

Obowiązek przekazania druku ZUS RMUA

Od niedawna pracuję w niewielkiej firmie, gdzie prowadzę wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem pracowników (zgłaszanie do ubezpieczeń, rozliczanie składek). Moje pytanie dotyczy druku ZUS RMUA, który zawiera informacje o wysokości płaconych przez pracodawcę składek. Czy pracodawca ma obowiązek doręczać go co miesiąc pracownikowi, czy to pracownik powinien o niego występować? Jak informacja ta ma być przekazana, czy w formie pisemnej, czy może w jakiejś innej formie? Jakie istotne dla pracownika informacje zawiera druk ZUS RMUA? Co w sytuacji, gdy dane na druku nie zgadzają się ze stanem faktycznym?

Obowiązek przekazywania co miesiąc pracownikowi informacji o płaconych za niego składkach spoczywa na pracodawcy.

Płatnik składek przekazuje ubezpieczonemu informacje zawarte w imiennych raportach miesięcznych przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych po upływie każdego miesiąca w terminie ustalonym dla rozliczania składek (art. 41 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 z ze zm.).

Informacje te powinny być przekazane na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego – w formie dokumentu elektronicznego.

Przekazywanie informacji znajdujących się na druku ZUS RMUA osobie ubezpieczonej ma na celu weryfikację ich zgodności ze stanem faktycznym. Osoba ubezpieczona może złożyć u płatnika składek ustnie lub do protokołu wniosek o sprostowanie informacji, jeśli jej zdaniem nie są one zgodne ze stanem faktycznym, w terminie 3 miesięcy od ich otrzymania. O fakcie tym powinna również poinformować ZUS. W razie nieuwzględnienia przez płatnika składek reklamacji w terminie jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego, ZUS po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego wydaje odpowiednią decyzję.

Druk ZUS RMUA zawiera istotne informacje znajdujące się w miesięcznych raportach imiennych, które płatnik przekazuje do ZUS, a które określają, m.in.: dane płatnika składek, numery identyfikacyjne ubezpieczonego, jego nazwisko i imię, wymiar czasu pracy, zestawienie należnych składek na ubezpieczenia społeczne, dane o tytule ubezpieczenia, podstawie wymiaru składek, kwocie składki w podziale na należną od ubezpieczonego i płatnika składek oraz z innych źródeł finansowania, podstawę wymiaru i kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, z uwzględnieniem podziału na podmioty, które finansują składki, informacje o wypłaconych zasiłkach oraz wynagrodzeniach z tytułu niezdolności do pracy wypłaconych na podstawie Kodeksu pracy oraz o zasiłkach finansowanych z budżetu państwa.

Druk ZUS RMUA powinien zawierać datę jego sporządzenia oraz podpis płatnika składek lub osoby przez niego upoważnionej.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK