| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Płatnicy składek, będący jednocześnie poszkodowanymi przez powodzie, jakie miały miejsce w Polsce w 2010 r., składki za okres od kwietnia do czerwca powinni wpłacić najpóźniej 30 września br., a składki za okres od lipca do września br. – najpóźniej 31 grudnia 2010 r. Składki należne za te miesiące najlepiej wpłacać odrębnymi przelewami.

Składki opłacone w tych terminach przez płatnika poszkodowanego przez powódź uważa się za opłacone w terminie. Zatem skorzystanie z odroczenia terminu płatności nie spowoduje np. ustania dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i utraty prawa do świadczeń.

W przypadku nieopłacenia składek w tych terminach odsetki za zwłokę będą naliczane poczynając odpowiednio od 1 października 2010 r. lub od 1 stycznia 2011 r. Od tych dat będą miały również zastosowanie wszelkie przepisy i procedury związane z dochodzeniem należności.

WAŻNE!

Nowy termin płatności składek nie zwalnia płatników z obowiązku sporządzania w ustawowych terminach dokumentów ubezpieczeniowych (rozliczeniowych i zgłoszeniowych) za ww. okresy.

Płatnicy składek, którzy chcą skorzystać z nowego, zmienionego terminu płatności, mają obowiązek powiadomić o tym fakcie ZUS. W tym celu powinni złożyć stosowne oświadczenie zawierające pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Oświadczenie powinno zawierać dane umożliwiające identyfikację poszkodowanego płatnika. Powinno z niego wynikać, że płatnik jest poszkodowanym, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy powodziowej, tzn. jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Wzór oświadczenia przygotowanego przez ZUS znajduje się na stronie internetowej pod adresem: http://www.zus.pl/files/oswiadczenie.doc.

Poszkodowany płatnik może złożyć inne niż oświadczenie dokumenty (np. zaświadczenie wydane przez właściwy organ gminy potwierdzające status poszkodowanego w rozumieniu ustawy „powodziowej”). Nie ma jednak takiego obowiązku. W przypadku wątpliwości ZUS sprawdza podane informacje w organach gminy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »