| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Płatnicy składek, będący jednocześnie poszkodowanymi przez powodzie, jakie miały miejsce w Polsce w 2010 r., składki za okres od kwietnia do czerwca powinni wpłacić najpóźniej 30 września br., a składki za okres od lipca do września br. – najpóźniej 31 grudnia 2010 r. Składki należne za te miesiące najlepiej wpłacać odrębnymi przelewami.

Składki opłacone w tych terminach przez płatnika poszkodowanego przez powódź uważa się za opłacone w terminie. Zatem skorzystanie z odroczenia terminu płatności nie spowoduje np. ustania dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego i utraty prawa do świadczeń.

W przypadku nieopłacenia składek w tych terminach odsetki za zwłokę będą naliczane poczynając odpowiednio od 1 października 2010 r. lub od 1 stycznia 2011 r. Od tych dat będą miały również zastosowanie wszelkie przepisy i procedury związane z dochodzeniem należności.

WAŻNE!

Nowy termin płatności składek nie zwalnia płatników z obowiązku sporządzania w ustawowych terminach dokumentów ubezpieczeniowych (rozliczeniowych i zgłoszeniowych) za ww. okresy.

Płatnicy składek, którzy chcą skorzystać z nowego, zmienionego terminu płatności, mają obowiązek powiadomić o tym fakcie ZUS. W tym celu powinni złożyć stosowne oświadczenie zawierające pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Oświadczenie powinno zawierać dane umożliwiające identyfikację poszkodowanego płatnika. Powinno z niego wynikać, że płatnik jest poszkodowanym, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy powodziowej, tzn. jest osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu. Wzór oświadczenia przygotowanego przez ZUS znajduje się na stronie internetowej pod adresem: http://www.zus.pl/files/oswiadczenie.doc.

Poszkodowany płatnik może złożyć inne niż oświadczenie dokumenty (np. zaświadczenie wydane przez właściwy organ gminy potwierdzające status poszkodowanego w rozumieniu ustawy „powodziowej”). Nie ma jednak takiego obowiązku. W przypadku wątpliwości ZUS sprawdza podane informacje w organach gminy.

reklama

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Struzik

Dyrektor Zarządzający internetowego serwisu pracy MonsterPolska.pl, polskiego oddziału międzynarodowej grupy Monster.com.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »