| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Składki na ubezpieczenie > Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Jak płatnik poszkodowany przez powódź ma wpłacić składki w przesuniętym terminie płatności

Płatnicy składek, będący jednocześnie poszkodowanymi przez powodzie, jakie miały miejsce w Polsce w 2010 r., składki za okres od kwietnia do czerwca powinni wpłacić najpóźniej 30 września br., a składki za okres od lipca do września br. – najpóźniej 31 grudnia 2010 r. Składki należne za te miesiące najlepiej wpłacać odrębnymi przelewami.

Postępowanie w sprawie oświadczenia złożonego przez płatnika poszkodowanego przez powódź powinno być zakończone w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania (art. 4 ust. 1 ustawy „powodziowej”). Ustawa nie przewiduje odrębnego terminu na złożenie oświadczenia. W związku z tym należy uznać, że ostatnim dniem jest odpowiednio 30 września lub 31 grudnia 2010 r. W tych terminach trzeba również opłacić składki.

ZUS nie określił innego niż ogólnie obowiązujący sposobu dokonywania wpłat składek za okres kwiecień – czerwiec 2010 r. i lipiec – wrzesień 2010 r. Zatem, w zależności od sposobu opłacenia, w przelewie w polu 09 „Typ wpłaty” należy wpisać:

  • M – jeżeli wpłata dotyczy składki za okres dłuższy niż jeden miesiąc (np. składki za 3 miesiące zostaną wpłacone jednorazowo). Nie zalecamy jednak dokonywania wpłaty w ten sposób, zwłaszcza jeśli płatnik posiada jeszcze inne zaległości poza okresem kwiecień – czerwiec 2010 r. czy lipiec – wrzesień 2010 r.,
  • S – jeżeli wpłata dotyczy składki za jeden miesiąc (np. składka za każdy miesiąc zostanie wpłacona w innym terminie, ale każda z nich do 30 września lub do 31 grudnia).

Jeżeli w polu 09 wpisano „S”, to w polu 11 „Deklaracja” należy wpisać (cyframi arabskimi podając dwie cyfry miesiąca oraz cztery cyfry roku) – miesiąc i rok wykazany w deklaracji rozliczeniowej złożonej za miesiąc kalendarzowy, którego wpłata dotyczy, np. 042010.

Taki sposób dokonywania wpłat – za każdy miesiąc oddzielnie – gwarantuje, że zostaną dokładnie pokryte zaległości za okres, którego dotyczy odroczenie terminu płatności.

Jeżeli w polu 09 wpisano „M”, to w polu 11 „Deklaracja” należy wpisać (cyframi arabskimi podając dwie cyfry miesiąca oraz cztery cyfry roku) miesiąc i rok bieżąco złożonej deklaracji rozliczeniowej lub wybrany miesiąc i rok z okresu, za który jest dokonywana wpłata (np. 042010). Wskazanie miesiąca i roku jest równoznaczne z dyspozycją płatnika składek co do kolejności pokrywania zobowiązań, tj. w pierwszej kolejności zostaną pokryte zobowiązania za miesiąc wskazany we wpłacie, a nadwyżka zostanie rozliczona poczynając od najwcześniejszej zaległości. Przy typie wpłaty „M” mamy więc gwarancję poprawnego rozliczenia tylko jednego miesiąca – wskazanego na wpłacie. Pozostała kwota zostanie rozliczona na najstarsze zaległości. Jeśli płatnik posiada zaległości wcześniejsze niż za kwiecień br., to zostaną one pokryte taką wpłatą, mimo że płatnik będzie chciał opłacić składki za okres kwiecień – czerwiec br.

Podstawa prawna

  • ustawa z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz.U. Nr 123, poz. 835 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 13 sierpnia 2010 r. w sprawie okresów i terminów określonych w niektórych przepisach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz.U. Nr 148, poz. 994).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Regulski

analityk DM TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »