REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odnów certyfikat kwalifikowany przed utratą jego ważności

Adam Dąbrowski
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie 80% certyfikatów kwalifikowanych wydanych w 2008 r. utraci ważność. Tym samym w czerwcu i lipcu 2010 r. wielu z posiadaczy certyfikatów musi przejść przez proces ich odnowienia. Odnowienie certyfikatu realizowane jest wyłącznie w stosunku do ważnych certyfikatów kwalifikowanych. Jeżeli certyfikat wygaśnie przed jego odnowieniem, konieczny będzie zakup nowego.

Od 21 lipca 2008 r. płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne mają obowiązek posługiwać się w elektronicznych kontaktach z ZUS certyfikatami kwalifikowanymi. Certyfikaty kwalifikowane są wydawane przez centra certyfikacji, które są wpisane do rejestru podmiotów kwalifikowanych, świadczące usługi związane z podpisem elektronicznym. Rejestr ten jest prowadzony w imieniu Ministra Gospodarki przez Narodowe Centrum Certyfikacji (Narodowy Bank Polski).

Autopromocja

Obecnie w Polsce sprzedażą certyfikatów kwalifikowanych zajmuje się 5 centrów certyfikacji. Każde z nich ustaliło własny sposób dystrybucji oraz ceny usług związanych z wydaniem i odnowieniem certyfikatu kwalifikowanego.

Ewentualna zmiana centrum certyfikacji to oczywiście indywidualna decyzja osoby dokonującej odnowienia swojego certyfikatu. Zazwyczaj podejmowana jest na podstawie doświadczeń, własnych odczuć i oczekiwań – jak np. miła i fachowa obsługa, brak nadmiernych formalności, zapewnione wsparcie techniczne – bliskość przedstawicielstwa, możliwość dokonania odnowienia drogą elektroniczną bez dodatkowych kosztów oraz przywiązanie do marki. Zmiana centrum certyfikacji może, ale nie musi, wiązać się z koniecznością poniesienia większego kosztu. Przed podjęciem decyzji zawsze warto sprawdzić, co zyskamy i ile nas to będzie kosztowało.

Zestawienie orientacyjnych cen i sposobu zakupu/odnowienia certyfikatów kwalifikowanych

Zestawiono na podstawie informacji zawartych na dostępnych stronach www poszczególnych centrów certyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

* dotyczy wydania kolejnego certyfikatu na posiadaną kartę

Sposób ubiegania się o certyfikat

Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego jest możliwe wyłącznie na wniosek jego właściciela. Certyfikat można odnowić tylko na podstawie danych, na podstawie których dotychczas używany certyfikat był wydany. Oznacza to konieczność wydania nowego certyfikatu także w przypadku zmiany danych, które mają być wpisane do certyfikatu. Może to być zmiana reprezentowanej firmy, np. w wyniku zmiany miejsca pracy lub zajmowanego stanowiska. Tego typu okoliczności nie występują w certyfikatach uniwersalnych – tj. w certyfikatach zawierających wyłącznie dane właściciela certyfikatu bez wpisanej nazwy firmy (instytucji) i zajmowanego stanowiska.


Aby odnowić posiadany certyfikat kwalifikowany, należy złożyć stosowne zamówienie osobiście we wskazanych punktach rejestracji lub za pośrednictwem Internetu. Jeżeli w trakcie odnowienia zmianie ulegną dane zawarte w certyfikacie (np. zmiana nazwy firmy wynikająca z jej przekształcenia), to może być wymagane dostarczenie dodatkowych dokumentów potwierdzających wprowadzane zmiany. Jeżeli dane w certyfikacie nie ulegają zmianie, to w celu odnowienia wymagane jest jedynie prawidłowe przejście przez ścieżkę odnowienia on-line samodzielnie lub z pomocą operatora.

WAŻNE!

Wniosek o odnowienie certyfikatu złożony przez Internet jest załatwiany szybciej.

Wniosek wypełniony przez Internet jest automatycznie zaciągany do systemu, co przyspiesza procedurę zakupu czy odnowienia. W ten sposób eliminowana jest też znaczna część błędów, jakie mogą się wkraść przy ręcznym wypełnianiu dokumentów.

Ważna jest data złożenia wniosku

Centra certyfikacji starają się zminimalizować ryzyko przeoczenia terminu ważności posiadanego certyfikatu wysyłając informacyjne komunikaty bezpośrednio do zainteresowanych drogą elektroniczną. Niezachowanie odpowiedniego terminu złożenia wniosku, w wyniku czego certyfikat wygaśnie przed zakończeniem procedury jego odnowienia, będzie bowiem powodować konieczność poniesienia większego wydatku – na zakup nowego certyfikatu.

W związku z tym warto wziąć pod uwagę możliwość odnowienia certyfikatu z określeniem początkowego terminu jego ważności. Oznacza to, że termin ważności certyfikatu uzyskanego w procesie odnowienia będzie rozpoczynał się z chwilą wygaśnięcia ważności dotychczas używanego certyfikatu (czyli odnawianego).

Nie bez znaczenia jest też fakt zwiększenia zapotrzebowania na usługę odnawiania certyfikatów w najbliższym czasie. W 2008 r., kiedy został wprowadzony obowiązek posługiwania się w kontaktach z ZUS certyfikatami kwalifikowanymi, większość płatników zdecydowała się na zakup certyfikatów na 2 lata. Okres ważności tych certyfikatów właśnie się kończy i wszyscy ci płatnicy w jednym czasie będą się starać o ich odnowienie. Zatem proces odnowienia certyfikatu warto rozpocząć z pewnym wyprzedzeniem chociażby po to, by nie robić tego na ostatnią chwilę pod presją czasu.


Czy trzeba aktywować nowy certyfikat

Odnowiony certyfikat jest gotowy do użycia z chwilą rozpoczęcia się jego okresu ważności. Obecnie można dokonać odnowienia nawet z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Jest to wygodne, gdy planujemy np. wyjazd na wakacje w okresie, kiedy zbliża się koniec okresu ważności posiadanego certyfikatu.

W przypadku pobierania certyfikatu przez Internet należy postępować zgodnie z instrukcją, by zapisać nowy certyfikat na posiadanej karcie. Aby móc składać deklaracje ZUS, nowy certyfikat należy zarejestrować w programie Płatnik.

Rejestracja w Płatniku

Rejestracji certyfikatu kwalifikowanego w programie Płatnik należy dokonać za pośrednictwem menu – przekaz – rejestracja certyfikatu kwalifikowanego. Należy wówczas wybrać nowy certyfikat kwalifikowany zapisany na karcie wsuniętej do czytnika podłączonego do komputera i kliknąć w przycisk Rejestruj. Od chwili, gdy nowy certyfikat zostanie dodany do listy zarejestrowanych certyfikatów w programie Płatnik, można wykorzystywać go do przekazu elektronicznego z ZUS.

Film, który prezentuje sposób rejestracji, jest dostępny na stronie: http://www.certum.pl/certum/cert,wiedza_samouczki.xml#film3.

Zastosowanie certyfikatu

Certyfikat kwalifikowany i składany przy jego użyciu podpis elektroniczny znajduje coraz większe zastosowanie. Obecnie podpis elektroniczny umożliwia:

  • kontakty drogą elektroniczną z ZUS (np. przekaz elektroniczny z programu PŁATNIK, składanie różnych wniosków przez EUP ZUS),
  • podpisywanie i składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną,
  • podpisywanie i wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
  • prowadzenie korespondencji z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych,
  • podpisywanie i wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych,
  • podpisywanie faktur elektronicznych,
  • wymianę informacji z urzędami administracji publicznej – Elektroniczne Skrzynki Podawcze,
  • składanie dyspozycji, przelewów, zmian w bankowości elektronicznej,
  • elektroniczne podpisywanie dokumentów w obrocie prawnym i handlowym,
  • podpisywanie wielu dokumentów elektronicznych jednocześnie – np. decyzji administracyjnych, faktur elektronicznych itp.
  • podpisywanie ofert na aukcjach i przetargach elektronicznych,
  • zawieranie umów przez Internet,
  • dokonywanie bezpiecznych transakcji elektronicznych przez Internet,
  • elektroniczne podpisywanie oświadczeń woli oraz innych dokumentów w obrocie prawnym,
  • składanie wniosków o dofinansowanie w ramach nowej procedury drogą elektroniczną bez konieczności składania wniosków w formie papierowej.

Certyfikat kwalifikowany jednoznacznie identyfikuje daną osobę fizyczną, dlatego może być wykorzystywany także do celów indywidualnych.

Zakupionego certyfikatu na jednego pracownika nie można „przepisać” na innego pracownika np. w razie rozwiązania umowy o pracę. Certyfikat zawiera bowiem dane konkretnej osoby i zgodnie z prawem służy do składania oświadczeń woli. Zatem odejście pracownika, któremu zakład pracy zakupił certyfikat kwalifikowany, wiąże się z koniecznością zakupu nowego certyfikatu.

Osoby zawodowo obsługujące program Płatnik mogą po zmianie pracy w dalszym ciągu posługiwać się certyfikatem kwalifikowanym, jeśli certyfikat nie zawierał danych reprezentowanego wcześniej podmiotu.

Czy można dostać duplikat certyfikatu

Nie ma możliwości wydania duplikatu certyfikatu kwalifikowanego. Utrata lub zniszczenie karty kryptograficznej z certyfikatem kwalifikowanym wiąże się z koniecznością unieważnienia certyfikatu. W praktyce uniemożliwia to wykorzystanie utraconego certyfikatu przez niepowołane osoby. Jednak wiąże się również z koniecznością zakupu nowego certyfikatu kwalifikowanego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak zarządzać zespołem? Liderem nie trzeba się urodzić. Liczy się cel i chęć współpracy z innymi

    Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Prawie co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa.

    Odmienne poglądy polityczne pracownika a dyskryminacja

    Zbliżają się wybory samorządowe. W wielu miejscach, w tym w pracy, trwają rozmowy, spory i wymiana myśli politycznych co do programów i kandydatów. Trzeba jednak wiedzieć, że pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, m.in. bez względu na przekonania polityczne. Nie można więc ponosić negatywnych konsekwencji w miejscu pracy, szczególnie jeżeli ma się odmienne poglądy od pracodawcy. Nawet jeżeli jest się zatrudnionym w jednotach samorządu terytorialnego, gdzie niestety często ma miejsce rotacja pracowników ze względu na tzw. układy polityczne - powinna obowiązywać zasada wolności słowa i własnych poglądów politycznych.

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia

    Urlop bezpłatny - zastanów się czy chcesz iść, możesz być wytypowany do zwolnienia. Dal pracodawcy liczy się dyspozycyjność pracownika. Wytypowanie do zwolnienia pracownika, przebywającego na długotrwałym urlopie bezpłatnym i korzystającego w tym czasie z innego źródła utrzymania, stanowi obiektywne i racjonalne kryterium doboru do wypowiedzenia umowy o pracę, co nie świadczy o charakterze dyskryminacyjnym zwolnienia. Zgodne z zasadami współżycia społecznego jest przyjęcie przez pracodawcę jako kryterium doboru pracowników do zwolnienia ich dyspozycyjności, rozumianej jako możliwość liczenia na obecność pracownika w pracy, w czasie na nią przeznaczonym, gdy przeciwieństwem tak rozumianej dyspozycyjności są częste absencje pracownika, spowodowane złym stanem zdrowia, jak również inne przypadki usprawiedliwionej nieobecności.

    Elektroradiolog - kim jest i co robi?

    Elektroradiolog to nowy zawód medyczny. Wielu idąc na tzw. prześwietlenie, tj. n. badanie w pracowniach rentgenowskich RTG - nie zdaje sobie sprawy, że jest to wymagający zawód, który wiąże się z pracą w szkodliwych i trudnych warunkach dla zdrowia tego pracownika - ze względu na promieniowanie. Praca przy wykonywaniu badań z zakresu diagnostyki obrazowej (rentgenografia, rentgenoskopia, radiologia stomatologiczna, mammografia, densytometria rentgenowska, tomografia komputerowa) jest wymagająca.

    REKLAMA

    Kim jest technik sterylizacji medycznej?

    Jakie trzeba mieć wykształcenie, żeby zostać technikiem sterylizacji medycznej? Jakie czynności wykonuje technik sterylizacji medycznej? To główne pytania, które się pojawiają. Niektórzy pytają też: dlaczego ten zawód został wpisany na listę zawodów medycznych - odpowiedź jest prosta jest to zawód wymagający specjalistycznych kwalifikacji. Technicy muszą mieć szczególne prawa ale i obowiązki. Muszą też ponosić odpowiedzialność z powodu swoich błędów medycznych. W gruncie rzeczy, gdyby nie technicy i nienależyta dezynfekcja i sterylizacja wyrobów medycznych - wielu pacjentów byłoby narażonych na choroby zakaźne - zagrażające życiu i zdrowiu. 

    Praca w Święta Wielkanocne

    Kiedy wypadają Święta Wielkanocne 2024? Praca w Poniedziałek Wielkanocny i Niedzielę Wielkanocną - czy przysługuje za to dodatek? Czy za pracę w Wielkanoc (w niedzielę oraz święto) przysługuje rekompensata?

    Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

    Dzień 2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie. Wiele osób neuroróżnorodnych wciąż spotyka się z trudnościami w znalezieniu odpowiedniego dla siebie miejsca pracy. Kiedy dojdzie już do zatrudnienia ważne jest to jak pracodawcy i współpracownicy traktują osoby z autyzmem. 

    Komunikat ZUS: 29 marca 2024 r. kontakt z ZUS będzie możliwy tylko przez Platformę Usług Elektronicznych - PUE ZUS

    W Wielki Piątek, 29 marca 2024 r., wszystkie placówki ZUS będą zamknięte. W tym dniu czynna będzie jedynie Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

    REKLAMA

    BHP: Bony, talony, kupony zamiast posiłku profilaktycznego. Kiedy i komu przysługują, kto wydaje

    Pracownicy zatrudnieni w warunkach szczególnie uciążliwych mają prawo do posiłków profilaktycznych. Zamiast posiłku w formie dania gorącego pracodawca może im przekazać bony, talony, kupony i inne dowody uprawniające do otrzymania produktów spożywczych lub posiłku.

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią?

    Profilaktyk - czy ten zawód medyczny ochroni nas przed kolejną epidemią? Profilaktyk będzie się zajmował oceną sytuacji zdrowotnej i społecznej populacji, jej potrzeb, określaniem priorytetów jak i opracowywaniem danych epidemiologicznych. Trzeba wiedzieć, że od dnia 26 marca obowiązują nowe zawody medyczne, takie jak: profilaktyk, asystentka stomatologiczna, elektroradiolog, higienistka stomatologiczna, instruktor terapii uzależnień, opiekun medyczny, optometrysta, ortoptystka, podiatra, protetyk słuchu, technik farmaceutyczny, technik masażysta, technik ortopeda, technik sterylizacji medycznej, terapeuta zajęciowy.

    REKLAMA